Mijn onlangs gekochte 190E 2.0 automaat heeft enkele merkwaardige problemen.
Ben ermee naar Frankrijk op vakantie geweest. Dat ging prima. Ongeveer 2500 km mee gereden, deels met (kleine) caravan erachter.
Kort na terugkeer in Nederland deden zich een paar vervelende dingen voor.
Het bedrijf waar ik de auto gekocht heb denkt overigens prima mee en wil helpen. Maar omdat het door drukte nog zeker een week gaat duren, toch maar hier op het forum alvast wat vragen.
Eerst de verschijnselen:
- Sinds ik terug ben uit Frankrijk merk ik dat de motor na eenmaal warmgelopen te zijn bij het rustig optrekken nogal begint te pingelen. Ik tank Euro 95 en heb er niet erg op gelet waar ik tank. De laatste keer bij TinQ in Deventer. Het wordt wel steeds erger. E10?
- De automaat begon steeds slechter te schakelen, op het laatst werd rijden bijna onmogelijk. Het hydraulische oliepeil bleek ver onder de maat; er is twee liter bijgevuld (netjes met draaiende motor), wat ik erg vreemd vind. Meteen daarna bij een testrit kwamen er opeens forse blauwe wolken uit de uitlaat, dat was wel even schrikken.
Toen de auto op de brug stond, zag ik ook wat lichte sporen van olielekkage onder de auto en aan de achterbumper.
Overigens schakelt de automaat nu wel weer goed.
- Kort voor de vakantie had ik de motorolie gepeild. Het peil daarvan stond ook erg laag, er moest ruim een liter bij.
Het verbruik tijdens de vakantie was overigens niet dramatisch, hij blijft merkwaardig genoeg nu aardig op peil.
Toch kan het zijn dat de blauwe wolken na lang stationair draaien duiden op verbrande klepsteelrubbers of een probleem met de kop/koppakking. Ik vind het echter merkwaardig dat het zich opeens voordeed na het (fors) bijvullen van de bakolie, terwijl ik het niet eerder heb meegemaakt.
Dan nu mijn vragen:
1. Is het mogelijk en aannemelijk dat de bakolie verbrandt met blauwe wolken als gevolg? Sowieso vind ik het heel vreemd dat die bakolie ergens verdwenen is.
Zo ja, wat is daarvan mogelijk de oorzaak? Kan zoiets komen van een lekkend vacuum-potje zoals iemand suggereerde?
Of moet ik toch de kop of de klepsteelrubbers verdenken? De auto heeft trouwens een vrij nieuwe radiateur wat misschien zou kunnen duiden op een eerder koelingsprobleem (met heetgelopen motor?).
2. Kan er een verband zijn met het pingelen dat ongeveer in dezelfde tijd begon?
Kan het zijn dat ik per ongeluk E10 heb getankt?
Zo niet, gaat dat pingelen vanzelf weer over als ik Euro 98 of iets vergelijkbaars tank?
Ik ben heel benieuwd naar het antwoord van jullie als kenners.