De oliediscussie gaat in mijn ogen vaak nog verder dan geloof...
En in mijn ogen is dat ook exact de essentie. De beleving speelt meer mee dan we denken..
(bijna) alle motor-en bak olieën die tegenwoordig te krijgen zijn, van Lidl-prijs tot 38,50 per liter, zijn beter dan wat er vroeger bovenaan in t schap stond voor onze benzen. Dit neemt echter niet weg dat elk onderdeel zijn eigen soort olie nodig heeft. In een differentieel gaat hypoïd olie, in een bak gaat bak-olie en in een blok gooi je motor olie. Het klimaat waar de wagen in verblijft heeft nog invloed op de dichtheid die je kunt kiezen, maar verder...
Zo lang je alles keurig jaarlijks vervangt, en bij meer dan twaalfduizend kilometer per jaar misschien wat eerder, is er niets loos. Moderne motoren met kleinere toleranties en onderhoudsintervallen (Ford) van veertigduizend kilometer zijn wat kieskeuriger.
Doe dus vooral waar je je zelf goed bij voelt. Het idee dat je je motor bij een onderhoudsbeurt verwent met een lekker flesje Castrol kan de rij-beleving gewoon verbeteren. Een soort placebo natuurlijk, want die Duitse naaimachine draait net zo lekker als voorheen. Ook ik val hier soms voor, en denk dat die oliemachine af en toe heerlijk smult van shell premium diesel, terwijl hij echt alle nafta lust.
Lang verhaal kort... in mijn ogen een vrij zinloze discussie. Mercedes schrijft ATF Dexron II-D voor, dus dat giet ik er vrolijk in. Op tijd de vloeistoffen en bijbehorende filters vervangen is van veel groter belang.