door RD500SEC » 29 okt 2016, 22:45
Als het stuurhuis (dus niet per se het stuurwiel) niet goed in het midden staat, kan de auto ook naar 1 kant trekken, ondanks dat de totale sporing wel "goed" staat. Het stuurhuis zal zoeken naar de middenstand.
De meeste stuurhuizen hebben aan de onderkant een plug, als je die eruit draait kan je met een borgbout (M8 fijn met een punt eraan) het stuurhuis in de middenstand fixeren.
Buiten de sporing kan je camber en caster afstellen met de bouten waar de draagarm mee aan de auto vastzit.
Het camber (fuseedwarshelling) is bij voorbeeld negatief, de afstand van de linkerband naar de rechter band is dan onder groter dan boven. Dit stel je met de voorste bout.
Is het verschil in camber tussen het linker en het rechter wiel te groot, kan hij gaan trekken.
Het caster of de naloop (fuseelangshelling) zorgt ervoor dat de auto het spoor goed volgt, en dat het stuur uit de bocht komend "vanzelf" in de middenstand komt. Het caster stel je met de achterste bout van de draagarm.
Is aan de ene kant het caster groter dan aan de andere kant, heeft dit ook invloed op de wielbasis, de afstand tussen de voor en achteras. Ook hier kan een te groot verschil leiden tot een naar 1 kant trekkende auto.
Als je het één afstelt, heeft het invloed op de andere twee waarden, die zul je ook bij moeten stellen. Stel eerst camber en caster, dan de sporing.
Verkeerd gesleten (voor) banden kunnen ook een trekkende auto veroorzaken, evenals een verschil in spanning.
Ruimte op het hulpstuurhuis kan dat ook, als de speling wordt "weg gesteld", dan staat de sporing van het rechter wiel niet goed.
Een versleten fuseekogel zou nog kunnen, of een aan 1 kant aanlopende rem.
Misschien ver gezocht, maar:
Verbogen draagarmen of fusee stukken, defecte of verbogen schokdempers kunnen ook nog een mogelijkheid zijn evenals versleten of verkeerd gestelde lagers.
Had je voor het vervangen van de stuurstangen geen last van een trekkende auto, dan zal de achteras niet het probleem zijn verwacht ik. In het andere geval staat ook die optie open.
Daar is alleen de sporing te stellen, maar er kan op een of meerdere van de vele draaipunten ook speling zitten, of de rubbers waar het subframe mee aan de auto zit kunnen slijtage vertonen, of de ophang punten van het subframe kunnen roestverschijnselen vertonen..
Met vriendelijke groet, Richard