door Wiersma » 30 jul 2016, 18:50
Ik heb mijn airco omgebouwd naar R134A
Je kan vulnippels krijgen die over je oude R12 nippels gaan dan past de R134 vulmachine er op.
Alleen mengt de olie van de R12 niet met de R134A, en zal snel je aircopomp kapot gaan.
Ik heb alle leidingen los gehad (ik heb het systeem ingebouwd dus was makkelijk) en schoon gemaakt en nieuwe olie Ester Oil ingedaan 120ml.
Er moet een nieuwe droger op, zou direct beide sensor ook meenemen omdat die minder dan 10 euro kosten per stuk, maar je systeem wel weer leeg moet als er toch 1 stuk is en ik heb een nieuwe expansie ventiel geplaatst (rond de 30 euro)
Ook heb ik nieuwe keerring in de pomp geplaatst maar dat hoeft misschien niet.
Een leeg systeem kan je niet zo vullen, die moet eerst gevacumeerd worden.
PM me maar als je goede adres wilt voor de vul retrofit nippels R12->R134A wilt, die zijn in NL namelijk belachelijk duur.
**edit**
Owja om een systeem goed te testen als die niet lek is, is door 20-30 bar co2 gas eerst in te pompen met de drukmeter erop, en dan een uur orzo laten staan en zien of de druk terug is gelopen.
Veel van die zo genoemde airco specialisten vacumeren het systeem en kijken dan naar de drukverlies, maar methode werkt totaal niet omdat vacuum maar -1 bar is, en een werkende airco systeem 20 bar overdruk is.
190D 2.5 automaat 1986