Zowel een oxycat als een (drieweg) catalysator reduceren schadelijke gassen in de uitstoot op basis van chemische reacties met een katalytisch metaal (aluminiumoxide, rhodium, platina)
De eenvoudige oxycat reduceert CO en NOx gassen. De drieweg cat doet dat nog wat beter en verbindt ook CH (koolwaterstoffen ofwel brandstofresidu) tot CO2 (kooldioxide) en H2O (water), maar vereist een stoichiometrische verbranding ofwel een nauwkeurige verhouding zuurstof. Daar is dus een zuurstofmeter (lambdasonde) en regeleenheid voor nodig. Een benzinemotor vereist al een nauwkeurige lucht/brandstof verhouding, dus was de drieweg cat redelijk snel toe te passen.
Bij een conventionele dieselmotor wordt brandstoftoevoer geregeld, maar de luchttoevoer niet zodat een drieweg cat voor diesels pas kon worden toegepast door invoering van EGR (exhaust gas recirculation). Die voert (zuurstofloze) uitlaatgas via een (gestuurde) klep terug de inlaat in zodat de hoeveelheid zuurstof nauwkeurig te regelen is.
Uitlaatgas wordt dan wel schoner, je motor des te viezer
