door B.B.I.L. » 20 apr 2015, 11:05
In de kofferbak eerst de zwarte zijplaten en de achterplaat bij de kofferbaksluiting verwijderen.
Dan zie je links en rechts twee boutjes zitten (sleutel/dop 10). Deze er uit draaien.
Vervolgens de stekker van de trekhaak demonteren zodat deze niet meer vast aan de trekhaak zit.
In de kofferbak zitten onder de achterlichtunits links en rechts 4 bouten (sleutel/dop 17 (flinke jongens dus)). Deze kunnen echt gigantisch vast zitten, dus voorzichtig met losdraaien dat je de draad niet beschadigd of erger (zoals bij mij gebeurde) de bout breekt.
Als ook deze bouten verwijdert zijn is de achterbumper los. Dit klusje kan je het beste met z'n tweeën doen aangezien de bumper in z'n geheel (met de trekhaak en alles) best zwaar is. Eén persoon houdt de bumper hoog, terwijl de andere de grote bouten verwijderd.
Ik heb het laatst in mijn eentje gedaan, maar ik stond behoorlijk te kloten....hoog houden en losdraaien tegelijk.
Er zit wel verschil in het oude en nieuwe model bumper. Daar waar het oude model een lompe zware stalen 'binnen' bumper heeft, heeft het nieuwe model een soort hard plastic achtige 'binnen' bumper welke een stuk lichter is. De bevestigingssteunen voor die grote bouten zijn wel weer van (gegalvaniseerd) staal en kunnen behoorlijk verroest zijn.
Deze heb ik vervangen door zelf RVS steunen te maken.
Al met al stelt het sleutelwerk niet veel voor, 6 bouten inderdaad. Maar toch ben je er wel even mee bezig. Helemaal als je in je eentje staat te hannessen......
Benz POWERRRRRRRRR.......