door Japie » 04 sep 2015, 18:18
helling op in D laten staan, als hij niet vroegtijdig terug schakelt uit zichzelf dan staat de bowdenkabel niet goed afgesteld.
Bergaf gebruik je de 2 en 3 wel zodat je op de motor afremt.
Bij het rijden in de bergen is het zeker helling op belangrijk dat de motor voldoende toeren maakt zodat hij zijn koelwater sneller rondpompt en dus goed kan koelen, dus niet laten brommen.
Afremmen op de motor doe je dus met de 2 en 3 omdat de bak anders automatisch opschakeld bergaf en dan belast je de remmen extra.
Bij een afdaling van 12 procent in de tweede versnelling en 45 km per uur hoef je vrijwel niet te remmen en blijven die dus koud voor als het echt nodig is, laat je de motor opschakelen in die situatie dan heb je de voetrem dus continu nodig wat voor verbrande remmen zorgt(en kromme schijven)
Als je veel in de bergen wil gaan rijden is een geremde aanhangwagen zeker een stuk veiliger (750 kilo drukt best stevig tegen je wagen als het hellingaf gaat)
Ergens ben je nergens.