door Murena » 08 apr 2016, 21:10
Een stappenmotor is een motortje welke voorzien is van een aantal appart geschakelde wikkelingen. Deze wikkelingen gedragen zich als elektromagneten. De rotor is voorzien van permanente magneten. Om deze te laten bewegen is het noodzakelijk de wikkelingen op de juiste timing te schakelen.
Hiervoor zijn stappenmotor controllers. Deze controller sluit je aan op de stappenmotor en die laten de motor draaien. Wat lucht daarmee te maken heeft snap ik niet precies. Een stappenmotor gaat altijd (net zoals elke andere elektromotor) draaien als deze juist geschakeld wordt. Het voordeel van een stappenmotor is dat de hoekverdraaiing zeer nauwkeurig is.
Een stappenmotor is uitermate geschikt om een klep aan te sturen, en ik denk dat dat ook bedoelt wordt met luchtstroom. Echter, de motor zelf is niets anders dan een gewone elektromotor.
Om de klep aan te sturen zou je kunnen proberen om op een lage puls (een stappenmotor is niet spannings gestuurd, maar puls gestuurd!) de motor in 2 richtingen te laten draaien. Dan zal de klep openen danwel sluiten. (Hier komt het voordeel van de hoekverdraaiing naar boven, dit moet nogal nauwkeurig gaan). Ik weet niet of je daarvoor de spullen hebt, maar het is duidelijk dat als dit fout gaat, de klep gemakkelijk stuk te krijgen is. De stappenmotor is meestal nogal sterk en zal gewoonweg de klep blijven doordrukken.)