De OM602 motor heeft vermoedelijk drie temperatuur "voelers", net als de OM601 waar ik onderstaande tekst op baseer.
Twee zitten in de cilinderkop. De een is een vacuüm schakelaar, voor het verhoogd-stationair toerental bij koude motor. (onder de 24*C watertemperatuur geloof ik).
De andere is de sensor. Hij heeft een 1-pins aansluiting, en zit tussen cilinder 2 en 3, onder het inlaat spruitstuk.
Vervolgens zit er op het koelwater retour stuk nog een thermo-schakelaar voor de radiator fan.
Het retour stuk is van aluminium en zit vlak voor je eerste inlaat-buis, tussen de kop (distributie) en het brandstoffilter.
De foto hier onder is van een project van een aantal jaar geleden, het betreft een OM601 (2.0D).
(uit de tijd dat meneer de wegenbelasting nog een vriendelijke man was

).
De rode schakelaar is voor de fan, in de kop zit de groene vacuüm schakelaar, en eentje daar naast is je sensor.
Het is dus best een simpel klusje.
Je inlaatspruitstuk zal aan de kant moeten, maar dat valt best mee.

- image-2016-01-19 (2).jpg (72.81 KiB) 2514 keer bekeken
Overigens, of er in je koelsysteem nu G12, water met anti-vries, of desnoods bier zit...
Wanneer je systeem in orde is komt de motor gewoon op temperatuur, en blijft netjes op temperatuur.
Wel moet je er met deze weersomstandigheden om denken dat het gewoon vreselijk lang zal duren voordat het zaakje goed warm is. Bij een diesel waarschijnlijk nog langer dan bij een benzine blok.
En hence, warm koelwater betekent nog geen warme olie!
Wat je ook nog zou kunnen doen om het opwarmen wat te versnellen, is een deel van je radiator (de helft tot twee-derde) afplakken met een materiaal wat tegen hitte en vocht kan.
Hier op Terschelling zie je veel landrovers die een soort zeil over hun grille hebben zitten, met een erg kleine opening om er toch nog een beetje lucht door heen te laten.
Vergeet dit knutselwerk er echter niet af te halen wanneer het zomer wordt, of er caravans berg op moeten worden gesleept.