[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Soms inhouden bij optrekken in derde : Techniek W201

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 03 mei 2025, 20:07

Soms inhouden bij optrekken in derde

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Soms inhouden bij optrekken in derde

Berichtdoor tobenzornottobenz » 15 dec 2015, 22:58

Hallo,

Sinds de aankoop blijft de motor soms (heel af en toe eigenlijk) haperen bij het optrekken, in de derde versnelling. Wel enkel bij 'stevig' optrekken, dus in 2e tot 3000 toeren, dan kom je in derde aan 2-2500 toeren, hij trekt op, en rond de 2800 toeren gebeurt er plots niets meer, alsof de gaspedaal niet meer verder kan, en dan moet je naar 4e schakelen om weer verder op te trekken.
Het vreemde is dat hij het maar heel af en toe doet, er zit helemaal geen regelmaat in, en ook enkel in derde en op toerental 2800.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

PS de motor moet wel eens afgesteld worden, ook bij stationair draaien draait hij als hij koud is soms maar op 500 toeren, hij valt niet stil, maar het scheelt niet veel. Eens warm is er geen enkel probleem.
PPS ik dacht dat het misschien de koppeling kon zijn die slipt, maar dan moet het toerental toch omhoog schieten ipv te blijven hangen? Als ik hem start in derde versnelling valt hij ook stil, dus zou hij toch nog goed moeten zijn?
tobenzornottobenz
Expert Boarder
Expert Boarder

Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Soms inhouden bij optrekken in derde

Berichtdoor RD500SEC » 16 dec 2015, 13:40

Ik zou de bougies, kabels, kap en rotor nakijken om te beginnen.
Dat het alleen in de derde versnelling bij 2800 toeren optreed kan ik niet echt rijmen, hooguit de motorbelasting.
Mogelijk een slechte luchtmassameter, meet die eens na.
In dit topic vind je veel informatie:

ke-jetronic-motor-diagnose-start-stationair-problemen-t12148.html
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Soms inhouden bij optrekken in derde

Berichtdoor Kukie » 16 dec 2015, 15:50

Hallo,

Luchtfilter aan het dichtlopen? Dat kan ook het slechte stationaire lopen bij koude motor verklaren.Die 3de versnelling blijft vreemd. Het enige wat ik tot nu kan bedenken is dat naarmate je opschakelt je steeds sneller rijdt. De luchtstroom gaat dan sneller door het filter. Misschien is er in de derde bij 2800 toeren bij die snelheid en benodigde hoeveelheid lucht net een kritiek moment...?

Grtz,
Kukie
Kukie
Senior Boarder
Senior Boarder

Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen:

Keer terug naar Techniek W201