Het is nu 01 mei 2025, 05:58
Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
door Musicman » 15 jul 2015, 16:21
Beste 190 vrienden,
Bij mijn 190 2.5D uit 1986 is de stoffen (?) rand, die de naad tussen het schuifdak en de carrosserie afsluit, volledig
aan het verteren.
Heeft ooit iemand zo'n rand laten vernieuwen? En zo ja, bij wie kan je dat het beste laten doen? Is het zelf te doen? Kosten? Graag advies en ervaringen!
Hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken.
Met vriendelijke Merc groet,
Rob.
-
Musicman
- Gold Boarder

-
- Berichten: 186
- Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
- Roepnaam:
- Type wagen: 190D 2.5
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door WJ15129 » 15 jul 2015, 16:32
Die kun je zo kopen bij de dealer onderdeel nummer 1087820198 , €40 per stuk ongeveer. Zelf op maat zagen en erin zetten. Het stripje wat eronder zit houdt hem vast, die moet je los schroeven (4 per kant). Dit heb ik net nog gedaan bij mijn W123, omdat die overgespoten werd. Schuifdak nummers zijn hetzelfde en montage ook. De schroefjes kunnen wel ernstig vast zitten.
Even een fotootje hoe de afdichting en de strip eruit zien, oud en nieuw

- merc45.JPG (583.77 KiB) 1953 keer bekeken
Succes
Groeten Willem uit Lelystad
-
WJ15129
- Platinum Boarder

-
- Berichten: 337
- Geregistreerd: 29 dec 2011, 17:18
- Woonplaats: Lelystad
- Roepnaam:
- Type wagen: 190E 2.0
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door Musicman » 22 jul 2015, 13:52
Was even met wat andere dingen bezig, dus ben wat laat met reactie, maar dank je zeer Willem!
Heb Mercedes gebeld en die geven mij een prijs van Eur. 88,26 voor de flexibele afsluitrand (23 op tekening). Lijkt dus voor deze 86-er iets anders te zitten. Is al die hardware die die rand fixeert redelijk los te krijgen en is het iets wat je zelf kan doen?
- Bijlagen
-

- Mercedes 190 (1986) schuifdak constructie.jpg (97.62 KiB) 1890 keer bekeken
-
Musicman
- Gold Boarder

-
- Berichten: 186
- Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
- Roepnaam:
- Type wagen: 190D 2.5
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door WJ15129 » 22 jul 2015, 15:45
Dit is de tekening van een schuif-/kanteldak. Heb je dat? Dan zou het anders kunnen zijn, hoe die daken in elkaar zitten weet ik niet, nooit gehad.
Groeten Willem uit Lelystad
-
WJ15129
- Platinum Boarder

-
- Berichten: 337
- Geregistreerd: 29 dec 2011, 17:18
- Woonplaats: Lelystad
- Roepnaam:
- Type wagen: 190E 2.0
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door Musicman » 22 jul 2015, 16:16
Nee, het is een normaal electrisch schuifdak. Gewoon standaard Heb aan MB het chassisnr. gegeven en dit kwam er uit....
De vorm van de rechthoekige afsluitrand met ronde hoeken klopt met zoals het er uit ziet.
De rechte stukken zoals je beschrijft, die je "op maat" moet zagen zie ik niet helemaal voor me als vervanging van de
flexibele seal rand. We zullen on nader hierin moeten verdiepen! Dank je zeer voor je reactie!
-
Musicman
- Gold Boarder

-
- Berichten: 186
- Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
- Roepnaam:
- Type wagen: 190D 2.5
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door WJ15129 » 22 jul 2015, 16:46
Dan nog even een vraagje, uit nieuwsgierigheid. Als je dak opengeschoven is, zit er dan aan de achterkant van je dak opening een (rubber) afdichting? Bij mij zit dit namelijk niet, de achterste afdichting zit aan de klep. Als dat bij jou ook zo is dan heb je geen rondlopende afdichting.
Groeten Willem uit Lelystad
-
WJ15129
- Platinum Boarder

-
- Berichten: 337
- Geregistreerd: 29 dec 2011, 17:18
- Woonplaats: Lelystad
- Roepnaam:
- Type wagen: 190E 2.0
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door Japie » 22 jul 2015, 18:44
als je een rondomlopende afdichting hebt dan is het een schuif / hef dak.
Een gewoon schuifdak heeft voor een rubber, aan de zijkant een borstel en aan de achterkant een rubber.
Voor mopf is schuifdak, na mopf (vanaf 1987)is een schuif/hef dak.
Schuifdak heeft de schakelaar in het dashboard
Schuif/hefdak heeft de bedieningsschakelaar bij de binnenverlichting.
Ergens ben je nergens.
-

Japie
- Platinum Boarder

-
- Berichten: 504
- Geregistreerd: 11 nov 2010, 19:27
- Woonplaats: Goes
- Roepnaam:
- Type wagen: 190D 2.5
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
door Musicman » 23 jul 2015, 17:46
Bij deze 190, zoals vermeld uit 1986,lijkt de rand rondom te zitten.....
Echter, het is net gebleken dat het inderdaad iets anders zit! De achterrand zit vast aan het schuifdak en schijnt van
rubber te zijn, terwijl de zijkanten van een soort stof/snor materiaal zijn en aan het dak van de auto is bevestigd.
De voorrand is inderdaad van rubber! Schijnt dat ik dus een heel andere set spullen moet hebben.
Goed dat ik door Willem en Japie nu écht goed ben gaan kijken hoe het zit.
Blijft de vraag, hoe los je de problemen van verteerde zijkanten op, en zou het beter zijn de rubberen delen ook te vervangen?
-
Musicman
- Gold Boarder

-
- Berichten: 186
- Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
- Roepnaam:
- Type wagen: 190D 2.5
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door WJ15129 » 23 jul 2015, 18:05
Rubberdelen gewoon laten zitten en de twee "borsteltjes" bestellen, het onderdeel nummer heb ik al gegeven. Ze zijn vrij simpel te vervangen, als je weet wat je moet doen. Het achterste rubber zit geplakt en het voorste rubber zit tussen het dak en de bak waar het schuifdak in verdwijnt geklemd. De borsteltjes zitten er trouwens alleen maar om vuil tegen te houden en om het windgeruis weg te nemen. Vernieuwen helpt niet tegen lekkage.
Groeten Willem uit Lelystad
-
WJ15129
- Platinum Boarder

-
- Berichten: 337
- Geregistreerd: 29 dec 2011, 17:18
- Woonplaats: Lelystad
- Roepnaam:
- Type wagen: 190E 2.0
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door Musicman » 23 jul 2015, 18:48
Hi Willem, dank voor je advies. Nee, het gaat niet over lekkages, maar de plukken vergaan materiaal hangen er zo
nu en dan bovenuit en die pluk je er dan zo af. Volledig vergaan, dus beter vernieuwen. Zal de rubbers dus maar laten zitten. Valt ook weinig aan te zien.
Hartelijke groet,
Rob.
-
Musicman
- Gold Boarder

-
- Berichten: 186
- Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
- Roepnaam:
- Type wagen: 190D 2.5
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
Keer terug naar Carrosserie & Exterieur W201
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten