[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Druppellader Wel of Niet Accu ontkoppelen : Techniek W201

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 08 mei 2025, 05:19

Druppellader Wel of Niet Accu ontkoppelen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Druppellader Wel of Niet Accu ontkoppelen

Berichtdoor AutonomY » 14 maart 2015, 16:16

Beste 201 gasten!

Ik heb een nieuwe Accu en Druppellader aangeschaft. Onlangs weer een lege accu en dit keer was hij defect ook. Dus het spul via internet laten komen. Te weten, Varta D24 en Powerline PL-C004P.

Ik maak geen kilometers dus de accu wordt daardoor verwaarloost. Dit hoop ik met een druppellader te voorkomen.

Maar ik heb altijd een gewone acculader gebruikt en daarvoor heb (moest) ik de accu altijd van de auto halen. Dit zou de electronica (computer, alarm) niet aan kunnen. Nu zitter er bij die druppellader een snoertje dat voor vaste montage op de accupolen bedoelt is. Het werkt met een stekkertje. Na wat lezen zie ik dat het dus kan, laden en druppelen als de accu verbonden is met de autoelectronica. Dat wil ik zeker weten dus daarom stel ik bij jullie ervaringsdeskundigen de vraag.

Hoef ik echt de accupolen niet los te maken?

Vriendelijke groet,

Evert
Ik ben nou eenmaal gehecht aan dat ding,...
AutonomY
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Druppellader Wel of Niet Accu ontkoppelen

Berichtdoor VmaX » 14 maart 2015, 21:04

Als het alleen is om de accu op spanning te houden mag je de accu gewoon in de auto laten zitten (volgens de gebruiksaanwijzing van mij Optimate 4) dat kan geen kwaad.
Als de accu diep ontladen is of niet goed meer wil opladen dan kan een slimme lader (Ctek of Optimate oid) in veel gevallen de al afgeschreven accu nog "reviven" door een bepaald algoritme van ontladen en laden te volgen. Daarvoor moet de accu wel geheel worden losgekoppeld. De slimme laders detecteren of je accu is aangesloten of niet. :ugeek:

Ik heb al 2 x een afgeschreven accu (voor mijn auto én voor mijn motor) zo ver kunnen laten herleven door mij Optimate4 dat die nog minstens 2 jaar goed mee kon B)

Ik neem aan dat die powerline net zoeits is als een optimate?
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
Andere wagens / opmerkingen:

Re: Druppellader Wel of Niet Accu ontkoppelen

Berichtdoor AutonomY » 15 maart 2015, 15:02

Bedankt voor je bericht!

Ik denk dat ik hem elke week 1 of 2 dagen laat laden tegen ontlading omdat ik vaak korte ritten maak.
Dus dan krijg je wel dat die gewoon gaat laden en dan druppelen. Zo kan ik dat dus aangekoppeld houden?
Het gaat er mij om dat ik de electronica van de auto niet opblaas :doh:
Het leuke is natuurlijk dat stekkertje wat je vast monteert op de accupolen. Ben ik van dat gedoe af.
Voorheen haalde ik dus de accu er helemaal uit en gooide hem op een gewone lader voor een nacht.
Auto staat dus buiten. Als ik deze zomer de garage eens opgeruimd heb (verhuizing) gaat de Benz dus wel naar binnen!

Ik neem aan dat die powerline net zoeits is als een optimate?[/quote]
Volgens mij ontlopen die elkaar niet zo,...
Bijlagen
PL-C004P.png
PL-C004P.png (172.84 KiB) 3194 keer bekeken
Ik ben nou eenmaal gehecht aan dat ding,...
AutonomY
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee

Keer terug naar Techniek W201