beste allen,
Vorige week stond ik helaas stil met mijn 190 2.5D uit ‘86 door een lege accu. Ik had s ochtends een kort ritje gedaan van 10 minuten en de achterruitverwarming enz. aan gehad. Toen maar de anwb gebeld en lid geworden. Een pluspunt, de anwb was er binnen een uur bij. Met een paar startkabels erop deed ze het zo weer. De accu zou nog genoeg opnemen en hoefde niet vervangen te worden. Dit heb ik als nog wel gedaan. De oude accu heb ik opgeladen en bewaar ik als back-up.
Wat mij vervolgens op viel was dat de waarschuwingslichten van olie laag, koelwater laag enz. niet branden als ik de sleutel op contact zet. Het handrem lampje doet het bijvoorbeeld wel. De 190 heb ik nu anderhalf jaar en in het begin deden alle lampjes het wel en volgens mij een paar maanden geleden ook nog.
Ik heb van het weekend de cockpit open gemaakt en een paar lampjes vervangen. Super handig die beschrijving op dit forum! De oude lampjes zijn waarschijnlijk nog goed. Ik zag geen gebroken draadjes. Dit alles heeft nog geen brandende lampjes opgeleverd als ik de sleutel op contact draai. Vanochtend sprong trouwens het koelwaterlaag lampje 2 seconden aan na het weg rijden. Die doet het dus in ieder geval.
Wat ik net nog even heb gedaan is de accu doormeten. Na dat ik terug kwam van werk heb ik dat gedaan en gaf netjes 12.8 V aan. Als de motor stationair draait laad de dynamo niet bij. Als ik de motor flink op toeren laat komen gaat de dynamo bijladen naar 14 V.
Mijn vragen zijn:
• Wat zouden jullie doen?
• Wie heeft er een oplossing voor de niet brandende waarschuwingslampjes als de sleutel op het contact staat?
• Zou mijn dynamo aan zijn bijna einde zijn? Reeds is de 480.000 km gepasseerd.
• Hoort een dynamo bij te laden op stationair toerental?
Ik hoor graag van jullie,
Lodewijk