door Iggy » 12 nov 2014, 00:45
de ketting rekt en die rek kan je meten.
als je de krukas op 0 graden zet zou hij bij de nokkenas overeen moeten komen met de merktekens op de nokkenas, doet ie dat niet kan je de nokkenas op het merkteken zetten en dan op de krukas kijken hoeveel graden je van de 0 staat. die aantal graden is je rek. (let op dat je de motor maar een kant op draait, als je voorbij het merkteken gaat moet je de motor helemaal doordraaien anders is de meting incorrect. dus niet terugdraaien, ook niet een klein stukje)
bij een bepaald aantal graden zou je de ketting moeten vervangen, hoeveel dat is is per motor weer verschillend, bij de 8 cilinders van de W126 is 18 graden rek net zoveel als waneer je nokkenas en tandje verkeerd staat.
dacht het bij de 8 pitters iets tussen de 10 en 15 graden was ongeveer.
maar voor de diesel weet ik dat niet uit mijn hoofd, dat zou je echt even moeten uitzoeken hoeveel graden rek je mag hebben op de ketting.