In 1990 presenteerde ze op de beurs in Hannover en op de autosalon van Geneve in 1991 een experimentele W201
De auto werd aangedreven door twee 22-PK permanente magneet motoren dat elk een van de achterwielen gesponnen opgewonden. Elektriciteit was opgeslagen in een natriumchloride-nikkel batterij pack.
Mercedes nam deel aan een massale staat-gesponsord pilot programma van 1992 tot 1996 gehouden op een klein eiland in de Oostzee Rügen genoemd. Het programma is ontworpen om erachter te komen of of niet EVs kunnen worden gebruikt als een levensvatbare vorm van transport door regelmatige stuurprogramma's. Zestig voertuigen deelgenomen aan het programma, met inbegrip van een BMW 325 elektrische (36) en verschillende Mercedes 190s uitgerust met verschillende motor / batterij pack combinaties om te testen die setup werkte het beste. Interessant is dat waren alle van de 190s uitgerust met twee accusets, één onder de motorkap en één in de kofferbak.
Zeven van de 190s een driving range van ongeveer 68 mijl (110 kilometer) dankzij de bovengenoemde natriumchloride-nikkel batterijpakken pochte, maar het nadeel was dat zij elk woog bijna 3100 pond (1.400 kilo), ongeveer 330 pond (150 kilo) meer dan een reguliere-productie 190D. De auto's waren uitgerust met een directe aandrijving, eliminerend de behoefte aan een transmissie.
Drie extra auto's waren uitgerust met nikkel-geweest batterijpakken die een zeer beperkt gamma van 24 mijl (40 kilometer aangeboden). Deze een directe aandrijving niet voorkwamen en werden uitgerust met een regelmatige handgeschakelde transmissie.
heb wel wat snel vertaald hoor maar vond het wel een mooi verhaal