Schandalig! ondanks dat ik al vanaf maart 2011 me heb aangemeld bij het W201club forum heb ik me nog niet aan de clubleden voorgesteld. Hieraan werd ik fijntjes herinnerd door de moderator toen ik een reaktie plaatste op het initiatief voor een W201 meeting op 1 november 2014 te Udenhout.
Sinds maart 2011 ben ik in het bezit van een W201 van augustus 1983, gekocht in Franeker van een particulier via dit forum. De wagen had toen ruim 220.000 km op de teller maar reed prima, geen verdachte piepjes, kraakjes of fluitjes en het interieur was okee op de bekende instapschade na.
Af fabriek is de wagen voorzien van veel extra's: stuurbekrachtiging en automaat (426), airbag in stuurwiel (442), centrale deurbergrendeling (466), ABS (470), elektrisch bedienbare rechterbuitenspiegel (504), MB radio met RDS (515), inmiddels vervangen door Alpine radio cd-speler, afneembare trekhaak (550), airconditioning en elektrisch bedienbare voorportierruiten (585), ontbreken van type-aanduiding (260). Die laatste is natuurlijk erg leuk: de optie is hier dat je iets niet hebt als extra. Het wijkt af van de standaarduitvoering dus als je zeer consequent redeneert hebben de marketingjongens van MB gelijk.
Wagen is verder voorzien van een LPG installatie en die laat ik nog maar even zitten. Daarnaast zijn in 2012 motor en bak vervangen ( gebroken klepsteel waardoor zuiger en cilinderwand beschadigd raakten, de 2.0 werd een 2.3 en dat rijdt net wat lekkerder; automaat wilde niet meer in achteruit ) en dit voorjaar de condensor van de airco want die lekte koelmiddel.Inmiddels heeft ie ruim 293.000 km op de klok staan. Ik blijf deze 190 voor dagelijks gebruik inzetten want hij bevalt me al drie jaar uitstekend al is het niet echt goedkoop geweest de afgelopen jaren. En als ik echt oldtimer wil rijden dan haal ik mijn Renault 16TX van stal: rijdt ook heel charmant maar is een wereld van verschil met de 190: met name wegligging en rust in het interieur zijn bij de 190 een flinke slag beter.