Heb onlangs naar aanleiding van mechanische geluiden in aandrijftrein bij Cor de Jong, op zijn advies, de hele aandrijfas incl. de lagering, demper en Hardyschijven als één totale unit laten vervangen. Mag hopen dat hier dus geen problemen meer in zitten, hoewel dat niet zeker is! Had een nieuwe Meyle achterste bak-steun gekocht en die gelijk laten installeren. Wat bleek echter: De oude was nog prima en origineel met een véél zachtere "shore"hardheid van het rubber. De nieuwe was véél harder.
Toch maar geïnstalleerd en dat bleek dus een verkeerde zet te zijn want alles trilde veel meer dan voorheen. De oude steun is na ontroesting weer snel teruggeplaatst en alles is meteen veel rustiger. Dus wat er aan deze nieuwe aandrijfas hangt weet ik ook nog niet echt. Misschien is de demper wel met een veel te harde rubber gefabriceerd....

Anyway hier is nu mijn probleem: Als ik optrek van twee naar drie moet ik in 2 absoluut naar zeker 2800 toeren doorhalen want als ik bij laten we zeggen 2300 toeren opschakel naar 3 dan dreunt de hele auto als ik een beetje optrek. Ik moet absoluut in 3 boven 1500 toeren uitkomen. Ietsje lager en alles dreunt en resoneert. Dit is niet alleen met optrekken maar ook met decelereren: Als ik snelheid minder en terugschakel naar de 3de versnelling en verder vertraag begint dezelfde herrie zodra ik onder de 1500 toeren kom. Verduveld vervelend verschijnsel.
Las op Duits forum dat iemand een dergelijke klacht had en die is verholpen door vernieuwen van de koppelingsschijf

De veren in de schijf waren uitgelubberd in hun zittingen. Na vervanging zei hij weer gewoon vanaf 1200 toeren te kunnen optrekken met alles in totale rust....
Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel? Hoor graag suggesties die me wat verder kunnen helpen!
Rob.