door Klonic » 10 jun 2013, 12:51
De verbranding van LPG gaat gepaard met meer hitte en minder druk. In de motor van een Auto wil je het eigenlijk andersom hebben, geen hitte en alleen druk (de druk is de drijvende kracht achter de verplaatsing van de zuigers). Over het algemeen zal de bestuurder dit compenseren door het gaspedaal wat dieper in te drukken, dan heb je dus nog meer extra hitte. LPI systemen (waar oude autos in de regel nooit mee zijn uitgevoerd lossen dit deels op, omdat de LPG in de motor gasvormig wordt, deze overgang (vloeibaar->gas) kost thermische energie, dit heeft dus een verkoelend effect. LPG verbrand echter schoner dan benzine waardoor je minder afzetting hebt in de wanden van de cilinders.
Moderne LPG systemen zijn dus beter voor de motor dan benzine (omdat de extra hitte dus wordt gecompenseerd door de faseovergang). Oude LPG systemen zorgen voor een flink hogere temperatuur waardoor de motor natuurlijk warmer wordt, het koelsysteem kan dit gewoon aan, maar dit heeft wel gewoon effect op de kleppen, katalysator, lambdasonde etc.
Ik heb afgelopen vrijdag een nieuwe (oude) auto gekocht (Skoda Fabia Combi, 1.4l, 100pk, 2004), deze had 235.000 km op de teller maar reed aanzienlijk beter dan de andere autos die ik getest had (Peugeot 206 SW 1.4, Citroen Saxo 1.4, Ford Focus, VW Golf 1.4 en 1.6, Seat Ibiza). Steeds weer merkte ik dat een KM stand een leuke maar behoorlijk onbetrouwbare indicator is. Deze auto leek namelijk in de beste staat, ondanks dat er wat autos bij zaten die ongeveer 100.000 km minder gelopen hadden (dus bijna de helft minder!). Gewoon een kwestie van strak onderhoud en rijstijl.
@Vinnievw
Met de aankomende MRB voor oldtimers ligt de MRB dan voor LPG zon 800 euro hoger dan voor Benzine, als je van de kwarttarief regeling gebruik maakt scheelt het meer (€1200), maar dan mag je 's winters niet rijden. Als we van €800 mrb meer uitgaan, dan ligt het omslagpunt op 8000 km/jaar. Daarna spaar je pas geld voor de afschijving van de LPG installatie, en eventueel extra onderhoud. Persoonlijk zou ik pas vanaf zon 15000 km/jaar voor LPG kiezen gezien de nieuwe belastingregels. PHM rijdt ongeveer 33600 km per jaar, hij zou gek zijn als hij dat op benzine zou doen! Dieselen is overigens ook niet gek, gezien het feit dat de MRB voor Diesels minder is dan voor LPG systemen. Let wel, het gaat dan niet om 3G systemen, dat is veel goedkoper dan Diesel MRB!
Ex: 190E 2.0 uit 1985 op LPG met automaat