Heb de 250D gekocht eind 2009. Zag eruit om door een ringetje te halen. Had van te voren me ook goed ingelezen qua zwakke plekken en dergelijke. Ben gaan kijken met een collega die in het algemeen wat van auto's weet, niet specifiek Mercedes.
Stond toen 226.000 km op, ongedocumenteerd maar achteraf gezien de staat van allerlei onderdelen waarschijnlijk echt.
Had redelijk haasrt met het kopen van een diesel daar we net verhuisd waren, ipv 15 km naar het werk was het nu 70 km.
Achteraf gezien was er wel een grote onderhouds achterstand, gebroken veren in korte tijd erna, veel kapotte rubbers in de ophanging, remmen enz.
Dit heb ik in etappe's gemaakt waarbij in 2012 de hele aandrijving van versnellingsbak tot en met het subframe eronder uit is geweest. Alles vernieuwd wat versleten was.
Had in 2011 als ik me goed herinner alle vier de krikpunten al gelast, waren allemaal erg slecht. Beide veerschotels laten lassen in 2010, had toen nog geen Co2 lasapparaat. Zitten nu nog roestgaten in de dorpels voor de achterwielen, linkerbevstiging van voorbumper is weg georest, gat onder ruitensproeirtank, bijna al de vaste schroeven waarmee de plastic modderkuipen van de voorwielen vast zitten zijn eruit geroest en hebben gaten achtergelaten en als ik heel goed zoek zal ik nog wel wat tegen komen. Heb in 2011 ook de bevestigingspunten van het subframe opnieuw gelast daar deze ook erg slecht waren.
Buitenzijde zit er ondertussen ook roest, beide wielkastranden aan de achterzijde hebben roest, zijn door de vorige eigenaar (de garage waar ik hem heb gekocht) nieuwe ingelast maar op een erg knullige manier met overlappende stukken plaat dus alleen maar meer roest kans. Tevens alle vier de deuren aan de onderzijde veel roest. Ook onder linkerachterlicht een roestgat, momenteel gedicht met kit.
Al de roest werd pas zichtbaar na ongeveer een jaar, was goed verstopt dus. Maar goed, al doende leert men en je leert het beste als je daadwerkelijk een auto hebt.
Toen begin dit jaar (of eind vorig jaar, ik weet het niet eens meer) de hydraulische klepstoters vervangen, bleven tikken en werd steeds hoorbaarder en irritanter. Na het vervangen liep de motor raar, klein rondje gereden maar klonk alsof er losse stukken ijzer in de motor lagen. Thuis meteen weer de nokkenas eruit en 1 stoter had een blauwe plek bovenop, was dus warm geworden. Toen ik naar mijn luchtfilter keek zag ik bij cilinder 5 dat er roet op zat (had het luchtfilter ook net vervangen). De plek kwam overeen met de stoter met de blauwe plek. Dacht eerst aan een defecte stoter, boze brief naar webwinkel geschreven. maar geen reactie. Nieuwe stoter besteld maar zelfde gedrag. Bij nameten van de hoogte van de klepstelen zag je ook dat die ene klep met de blauwe stoter iets hoger uitstak.
Daar een oude stoter teruggeplaatst en motor liep weer perfect, wel met een hele lichte tik van 1 oude stoter.
Inlaatklep van cilinder 5 is dus ingeslagen of klepsteel is uitgerekt maar weet niet pof dat laatste kan. Inslaan kan wel dus dat is wat ik vermoed.
Motor heeft er nu 3 ton opstaan maar ook met deze ingeslagen klep kan hij waarschijnlijk nog gewoon de 5 ton of meer halen, als je er maar geen nieuwe klepstoter inzet
Dus zoals je ziet nog heel veel werk om auto in perfecte staat te krijgen. Was eerst niet erg, gaf meer als de MRB pr jaar uit aan onderhoud en vervanging maar dat heeft nu geen zin meer, is zowieso economisch niet meer verantwoord en ook niet voor mijn portemonnee.
Erg jammer, was een geweldige wagen om te rijden en om aan te sleutelen.
Qua verbruik, gemiddeld over 3,5 jaar was het 1 op 15,5. Bij erg rustig rijden in de zomer 1 op 17, bij doorrijden in de winter 1 op 13,5.
Waarom nu maar een 2 liter, is net een MRB stapje lager als een 2,5 liter door het iets lagere gewicht en ik heb ook geen haast, de 250D was ook geen snelheidsmonster en bij 25.000 km of soms meer per jaar zou nog ietsje zuiniger niet gek zijn.
Maar goed, heeft me wel een berg geleerd, ook kennis die ik kan gebruiken bij het eventueel aanschaffen van een W201, weet nu exact waar ik moet kijken, prikken en luisteren

En aangezien ik nog gewoon vervoer heb kan ik op mijn gemak rondkijken maar er gaat niets boven een Mercedes als je er eenmaal 1 gehad hebt/hebt en gereden hebt.