Na een serie W124's (260E, 300E en 300D station) gereden te hebben was ik wat afgedwaald en heb een tijdje Buick Park Avenue (1995) gereden. Door een eigenaardig roestprobleem aan het dak heb ik de Buick verruild voor een Jaguar S-Type en dat was een behoorlijke stap terug. Toen ik dan ook over een Buick Park Avenue van 1997 die vol met gremlins zit struikelde voor een heel zacht prijsje heb ik die dus ook geadopteerd. De Buick woont bij mijn andere 2 autoprojecten, namelijk een Chevrolet Camaro RS Coupe 5.0 uit 1991 en een Ford Fordor uit 1937.
Toen ik las dat de oldtimerregeling afgeschaft zou worden maakte ik me wat zorgen over het voortbestaan van mijn óudere liefdes van rond de jaren 90. Ik besloot mijn steentje bij te dragen en heb na wikken en wegen een 190D 2.5 uit 1986 aangeschaft. Sinds eergisteren maakt die deel uit van de familie.
Mijn aanschaf is zo vers dat ik nog geen foto's heb. Als ik ze heb gemaakt plak ik ze hier uiteraard even bij. Tot die tijd zullen jullie het met een woordelijke beschrijving moeten doen.

Omdat ik er altijd zelf aan wil zitten koop ik het liefst iets met wat werk. Ik geef dan de voorkeur aan zichtbare gebreken in plaats van de verborgen variant. En ook nu weer heb ik een auto met een bijzonder contrast weten te vinden. De 190 is deels opgeknapt. De binnenkant, zwart leer, is zo goed als nieuw op een paar beschadigingen na. Ook de panelen en het dashboard zien er nog als nieuw uit. De buitenkant is niet slecht. 1 voorspatbord is beschadigd en dat moet uiteraard nog vervangen worden. Hij staat op nieuwe bandjes en de algehele staat van onderhoud is zeer zeker niet slecht te noemen. Toch helaas een tikkende kop, klinkt als de klepstoters. De onderkant is wat minder. Er zitten vooraan 2 plekken die wat aandacht eisen. Dat wil ik zsm uit besteden, ik hou namelijk niet van slechte plekken.
Gisteren heb ik de auto nog eens goed bekeken en, na een olie/filter wissel, een lijstje van aan te pakken manco's gemaakt. Dat lijstje is niet bijzonder lang, maar er staan wel weer aparte dingen op. Mijn interieurverlichting, inclusief km teller, werkt helaas niet. Het gaat ergens na de zekeringkast fout. Ook weigert de 190 te zwijgen als ik het contact uit zet. Ik moet remmen om de auto uit te krijgen.

Momenteel rijdt ik dus Jaguar S-Type (3.0 V6) en de 190 2.5D (handgeschakeld). Wat jullie zal plezieren is dat het verschil tussen beide auto's verrassend marginaal is. De S-Type is uiteraard rapper, iets stugger en stiller maar qua rijden zitten er bij de 190 zelfs duidelijke pluspunten in. De S-Type leidt een eigen leven en volgt ieder spoor wat hij vind. Toen ik daar bij de dealer over klaagde en de Jaguar vergeleek met een W124 (waarbij de Jag aan het kortste eind trok) werd de dealer erg boos op me.

Nou, volgens mij heb ik zo alles wel verteld? Ik heb bekend dat ik ben vreemdgegaan, ik heb mijn nieuwe vriendin voorgesteld en verteld wat onze toekomstplannen zijn. Met jullie hulp hoop ik dit juweeltje nog lang te kunnen behouden.