door Gombal » 04 dec 2012, 11:13
De tellernaalden kun je er gewoon aftrekken maar wel voorzichtig om het asje niet te verbuigen.
Wat ik meestal doe is 2 houten knijpers slopen, 2 helften naast de wijzer leggen en dan met de smalle kant van de andere 2 bij het asje de wijzer eraf wippen. Zo heb ik de minste kans om de zaak te verbuigen of beschadigen.
Mocht het middelstezwarte ronde kapje eraf komen, zit gelijmd, dan kun je door er met je nagel aan de zijkant een plat kantje in te duwen hem weer monteren, zit hij geklemd ipv gelijmd. Van dat platte kantje zie je niets want als je hem erop geduwd hebt is het weer rond, je kan natuurlijk ook lijmen maar op deze manier voeg je geen extra gewicht toe.
Waar je wel op moet letten is het volgende.
De wijzers van je brandstof, oliedruk en koelvloeistof temperatuur kun je er zo af halen. Wel even foto maken of goed onthouden waar de wijzer in zijn nulstand stond.
De wijzer van de economymeter moet je even over zijn pinnetje heen helpen en dan kijken wat zijn nulstand is (foto of onthouden of afplaktape en markeren) Als je dit niet doet zal hij vreemd aan gaan geven nadat je hem er weer opgezet hebt.
Voor je kilometerteller geldt hetzelfde, over het stoppinnetje heen helpen en kijken waar de wijzer uitkomt. Als je teller nog heel erg goed is zal hij uitkomen bij een klein wit streepje aan de zijkant van je wijzerplaat (kun je alleen zien als je je teller uit de bak uitgebouwd hebt), dat is zijn echte nulpunt. Mocht hij daar niet stoppen dan zelf een markering zetten waar hij wel stopt.Doe je dit niet zal je een afwijking krijgen met snelheid aanwijzing (niet telling), wel lineair maar wel vervelend.
Bij het terugplaatsen de naald met het uiteinde weer bij het streepje of eigen markering en dan moet hij weer goed zijn. Anders altijd te checken met navigatie, op deze manier kun je je teller dus ook ijken. of zelf het teveel wat hij aangeeft instellen.