W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 19 okt 2018, 20:38

Part nr. nodig! Wie kan helpen?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Even 500 toeren bij start, dan naar plm. 800

Berichtdoor Musicman » 07 dec 2012, 17:42

Beste mensen, misschien weet een van U de reden van het volgende:
Bij koude start hoort bij het aanslaan de stationaire toerental versneller direct zijn werk te doen.
Dus na voorgloeien en start meteen (bij kouder weer) verhoogd toerental.
Mijn 2.5D doet dat niet goed: Hij start en heeft dan een lage 500 rpm en gaat pas na enige seconden naar de
versnelde 750 plus. 'tIs net of-ie langzaam wakker wordt!
Lijkt dus of de koude start versneller traag en moeizaam werkt. Hoe is dit het beste te verhelpen?
Hoop op reactie van ervarings-deskundige....!
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Even 5oo toeren bij start, dan naar plm. 800

Berichtdoor Wiersma » 07 dec 2012, 18:02

Je toerentalverhoging werkt met vacuum.
Eerst waar ik naar zou kijken of je vacuum goed is (geen lekken, genoeg vacuum)

schema hoe het loopt:
om602 w201 1986.png
om602 w201 1986.png (68.34 KiB) 755 keer bekeken


Nummer 4 in de tekening is je vacuumventiel voor verhoging toeren.
Als hier vacuum opkomt moet de motor meer toeren gaan lopen.

128a is je temperatuur klep, bij 30 graden gaat die dicht.
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Avatar gebruiker
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1680
Geregistreerd: 02 feb 2010, 13:56
Woonplaats: Friesland
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Even 5oo toeren bij start, dan naar plm. 800

Berichtdoor Musicman » 08 dec 2012, 21:50

Veel dank Hr. Wiersma voor het schema. De beeïndiging van de snelloop is normaal snel, alleen het opkomen is erg traag dus het zal wel zoeken worden en óf de versneller op de pomp is de schuldige of de vacuum thermo schakelaar.
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Even 500 toeren bij start, dan naar plm. 800

Berichtdoor Musicman » 12 mei 2018, 14:48

Een wat laat vervolg mensen, sorry daarvoor! Enfin, vanmiddag luchtfilter eraf (P.M 190D 2.5 1986) en slangetje van de
startversneller achter op de pomp eraf gehaald. Was wel wat slecht aan het uiteinde. O.K. , ander slangetje erop, motor gestart en flink aan het slangetje gezogen.
Toerental loopt dan inderdaad iets op. Dus de PLA unit werkt. Heb een stukje van de originele slang afgenomen en 'm er nog niet op gezet. Heb toen de borgmoer van deze PLA unit losgenomen en de unit iets verdraaid.
Ongeveer 45 graden naar elke kant terwijl ik aan het slangetje zoog. Gaf eigenlijk geen verschil in toeren. Heb alles er weer opgezet, maar vraag me toch af: Geeft een verdere verdraaiing van het PLA huis toch een mogelijkheid om het koude start toerental wat verder te verhogen? Of laat zich dat niet stellen?
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Even 500 toeren bij start, dan naar plm. 800

Berichtdoor Gombal » 13 mei 2018, 01:32

Met de PLA unit stel je je gewone stationaire toerental in/bij. Zonder aan de slang te zuigen zou verdraaing van de unit direct toeren verhoging of verlaging moeten geven, afhankelijk welke kant je opdraait.

Als je je motor start zonder de slang op nummer 4 en dan vanaf de vacuumpomp een rechtstreeks slangetje op nr 4 aan sluit zou het toerental moeten veranderen.
Zo test je simpel of nr 4 werkt.

Het begint echter met het checken op vacuumlekken, en die lekken hoeven niet in de buurt te zitten. Bij mij was er een pijpje bij mijn koplampen stuk en zoog hij daar valse lucht. Het is een rot werk maar sluit dat als eerste uit. En of je vacuumpomp natuurlijk nog oke is maar als je rembekrachtiging nog goed werkt is dat het geval.
Net na de pomp in de kleine leiding zit een filtertje, is dit nog open?
Enige goede manier om het te checken is stuk voor stuk dingen afkoppelen en zorg voor een goede manometer van -1 bar tot 0 bar. De vacuumpomp trekt ongeveer -0,8 bar dus dat is flink wat vacuum.
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: Even 500 toeren bij start, dan naar plm. 800

Berichtdoor Musicman » 13 mei 2018, 16:24

Veel dank voor je advies, Gombal. Zoals al vermeld heb ik de vacuum unit op aansluiting 4 al gechecked. De werking van de PLA unit is dus in orde. We gaan dan nog nader zoeken naar eventuele micro lekkage en alsnog wat verder de PLA unit verdraaien om het stationaire toerental iets te verhogen. Moet dan allemaal zeker lukken!
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Even 500 toeren bij start, dan naar plm. 800

Berichtdoor Musicman » 29 aug 2018, 16:34

Het bleek dat de rubberen aansluiting op de inspuitpomp enigszins verteerd was. Mag ook wel na meer dan 30 jaar..
Dit leverde lekkage van het nodige vacuum op. Het aansluitrubber is een nogal speciaal 90 graden rubber deel waarvan ik nu het einde (wat op de pompwartel zit) heb afgeknipt. Alles nu veel beter, maar zal toch nieuw of goed rubber deel moeten bemachtigen want de ingekorte versie zit niet helemaal lekker. Anyway: Probleem opgelost! Dank voor jullie zeer geapprecieerde adviezen!
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Even 500 toeren bij start, dan naar plm. 800

Berichtdoor RD500SEC » 30 aug 2018, 12:11

Bijna 6 jaar voor het diagnotiseren en verhelpen van een gescheurd slangetje?
Dat mag wel in het guinessbook of records.

Als je weer een storing hebt, lijkt het mij verstandiger een goede garage op te zoeken, niet alle storingen geven je zo lang de tijd om ze op te lossen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Part nr. nodig! Wie kan helpen?

Berichtdoor Musicman » 01 sep 2018, 11:02

Beste mede enthousiasten,
Heb gisteren 40 minuten aan de telefoon gezeten met mijn hulpvaardige vriend van het MB onderdelen magazijn.
Uiteindelijk waren er drie (!) mensen voor nodig om het part nr. van een achteruitrijlicht schakelaar te vinden......
Uiteindelijk toen men na lange leste het dingetje vond kreeg ik te horen dat de MB prijs daarvoor 45.00 Euro is (EX.!)
Dus maar niet gedaan. Op Ebay 7.50. Lange inleiding maar nu heb ik het volgende nodig en wil de luitjes bij MB niet weer een kennelijk "onmogelijke"vraag stellen! Op de diesel zit achterop de vacuumpomp een aansluiting voor een geschakeld vacuum voor de koude start toeren versnelling. Tussen de leiding die van voren naar achteren gaat en de aansluiting achterop de pomp zit een speciaal gevormd rubber verloop / aansluit deeltje. Heeft iemand een onderdelen boek van de 190D 2.5 waar dit speciale rubberen ding in te vinden is? Zou erg geholpen zijn met het onderdeel nr.
Óf heeft iemand zo'n aansluitstukje liggen...?
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Part nr. nodig! Wie kan helpen?

Berichtdoor Hakie » 01 sep 2018, 16:53

Hier kan je de meeste onderdelen voor je auto vinden:
https://Mercedes.7zap.com/en/eu/fg/car/
HR Brigade
Avatar gebruiker
Hakie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1953
Geregistreerd: 02 sep 2012, 20:41
Woonplaats: Amstelhoek
Roepnaam: Guus
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1983
190E2.3 1986


Re: Part nr. nodig! Wie kan helpen?

Berichtdoor Musicman » 01 sep 2018, 17:03

Dit lukt niet echt. Kleine tekeningen en waar je moet zijn: Access denied for user '7zap-catalog'@'%' to database 'Mercedes' Helaas...!
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Re: Part nr. nodig! Wie kan helpen?

Berichtdoor Hakie » 01 sep 2018, 19:20

Google even op Mercedes 7zap en je komt er wel. Anders via een "gewone" computer.
HR Brigade
Avatar gebruiker
Hakie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1953
Geregistreerd: 02 sep 2012, 20:41
Woonplaats: Amstelhoek
Roepnaam: Guus
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1983
190E2.3 1986


Re: Part nr. nodig! Wie kan helpen?

Berichtdoor RD500SEC » 02 sep 2018, 14:37

Klik je op het plaatje, krijg je acces denied, klik je op de tekst boven het plaatje, kom je wel verder.
Kleine plaatjes kun je vergroten, ten minste met ipad en computer, een telefoonscherm kan te klein blijken om het goed op te zoeken.

Nu we het over plaatjes hebben: een foto van het onderdeel wat je zoekt zou ook kunnen helpen ;)

Op veel onderdelen staat een MB nummer, maar misschien net niet op dit onderdeel wat je zoekt? Dat zou je het opzoeken besparen B)

Maar dat partnummer slaat toch op dit topic???
even-5oo-toeren-bij-start-dan-naar-plm-800-t7592.html

Waarom open je nu opeens een nieuw topic voor hetzelfde onderdeel?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Part nr. nodig! Wie kan helpen?

Berichtdoor Musicman » 04 sep 2018, 09:51

Ja, Richard je hebt 100% gelijk. Had ik beter als (traag....!) vervolg op betreffende mini-itempje kunnen vragen. Heb daar niet aan gedacht. Beschouwde het na de MB magazijn/part nr. problemen het eigenlijk als een korte zelfstandige vraag. Maar het hoorde natuurlijk bij dat oude verhaaltje. Sorry! Alles opgelost nu.
Musicman
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
Roepnaam: Rob
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 1990


Keer terug naar Diesel specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron