Afgelopen week ben ik met mijn 190 1,8 naar Bretagne afgereist. Dat betekende dus voor de 190 een bepakte en bezakte trip van 1000 km. heen en 1000 terug. We vertrokken op de dag dat het zo'n 30 graden was. Nu is het geen rit naar de Alpen maar ook op deze route zijn er snelwegheuvels van 6% en meer. Een tempo van 110 zat er zeker niet in tijdens de klim, je zag de naald gewoon teruglopen naar 90..! (en de temperatuurnaald naar boven! op/boven de 80 graden)
Voor de motor dus niet een makkelijke dag! Dat bleek ook want tijdens deze rit verloor hij zo'n driekwart liter olie.

verbruik: 1:13! keurig!

Op de terugweg heb ik extra voorzichtig gereden. Het was ook geen 30 graden meer buiten. Niet harder dan 110. En in de bergen geen extra gas erbij om op hetzelfde tempo te blijven maar gewoon tempo laten zakken... De 190 is al bijna 22 dus je moet niet de illusie hebben dat je mee kunt komen met de turbo-intercooler-commonrail-2,5 liter-auto's... Geeft niks, je bent op vakantie, toch??
Ik was erg benieuwd naar het olieverbruik op de terugweg: geen druppel verloren!

Al met al ben ik dik tevreden. Wederom heeft m'n 190 bewezen een hele betrouwbare reisgezel te zijn. Nu is het tijd om hem een welverdiende onderhoudsbeurt te geven..

Heeft iemand een goed adres hiervoor, liefst in de buurt van Amsterdam?

Neeltje!