door MB190D » 31 okt 2010, 17:33
Ja jongens , het is eindelijk gelukt om mijn nieuwe tellerbak aan te sluiten met toerenteller.....
Ik heb me rot zitten denken , waar haal ik het TD signaal nou vandaan....
ik had maar 3 opties
1 Sensor op de poelie (retrofit) of origineel
2 W aansluiting dynamo/alternator/Lichtmaschine
3 Sensor van de bak
Nu wist ik dat er een sensor aanwezig was op de bak, omdat ik vorige week de onderkant van de auto is
heb geïnspecteerd tijdens de oliewissel...
Die kabel heb ik gevolgd, komt tussen het inlaatspruitstuk naar boven, en gaat dan richting accu.
Daar kwam ik een stekkeraansluiting tegen , is vrij verborgen, en lastig bij te komen.
Deze heb ik losgehaald en met een multimeter nagemeten, (wisselspanning).
Een kabel is min de bruine, en een witte, deze gaf 1,4 volt en liep op naar de 3 volt bij handmatig gas geven....
Daar had ik de kabel aan vastgemaakt, maar helaas deed de toerenteller toen erg vreemd, bij stationair gaf de toerenteller niks aan
en bij half gas,klapte de naald ineens naar de 2500 toeren. Dus alles losgehaald, en de is verder bekeken.
Het was heel moeilijk vinden omdat de kabel van de bovengenoemde stekker , in een dikke kabel werd opgenomen.
Maar een centimeter of 30 verder wordt deze uitgesplitst in 4voudige vertakking naar een vreemd apparaat, een zwart blok.
Deze heb ik schoongemaakt, zodat ik de tekst goed kon lezen wat er op stond.... "W201 Mercedes Kickdown unit"...
Dit blok heb ik verwijderd, en er zaten 5 pinnen op, waarvan vier gebruikt, bij pin 2 stond "TD"....... daar heb ik mijn kabel op aangesloten, en hij werkt als een tierelier..!!!!! Ben erg blij, want ik kon nergens iets vinden op internet, iedereen zegt iets anders..... maar toch gevonden......
Er gaat wel wat voorbereiding vanaf, omdat er op de nieuwe tellerunit eigenlijk een 3 polige witte stekker aangesloten zou moeten worden, die er dus niet ligt.....
Bij die pinnen staat de tekst G- , + en W
De plus aansluiting heb ik gebrugd naar de aansluiting van de tijdklok, de min gaat naar de accu toe, en de W heb ik dus aangesloten zoals boven vermeld.........
Enig probleem wat ik nu nog heb is de km teller niet correct is, heb net met de tomtom gereden, en als ik op de teller kijk dan heb ik het volgende genoteerd;
70 op de teller is 75 op de tt
100 op de teller is 110 op de tt
110 op de teller is 120 op de tt
120 op de teller is 133 op de tt
Wie weet een oplossing, ik zat te denken aan een andere bandenmaat......
mvg
Mercedes 190D 2.0 Diesel Automaat, 288000km,1987, Beige leer interieur, Bordeux rood zonder metallic en nogal mat/dof.