In de meeste gevallen is het idd een kwestie van te weinig afstand houden en reactiesnelheid, maar zoals ik al schetste zijn er altijd onvoorziene omstandigheden mogelijk waarbij voldoende afstand houden niet de oorzaak was.
Nog zo'n voorbeeld is een aanrijding die ik ooit gehad heb:
Ik reed in mijn Dodge Ramvan op een drukke regenachtige (nog donkere) maandagmorgen op de linker weghelft van de snelweg, gewoon "with the flow", ik hield voldoende afstand om onder normale omstandigheden op iedere normale verkeerssituatie snel genoeg te kunnen reageren met een noodstop.
Tot ineens een busje die vóór de auto voor mij reed naar links de vluchtstrook opschiet vol in de remmen, de auto voor mij rechts tussen de auto's inschiet vol in de remmen en de auto die voor het busje had gereden staat compleet stil op de linkerweghelft, en ik kon geen kant meer op
Daar kon ik ook niet meer op anticiperen. "klabam"
Feitelijk werd door de kunstgrepen van de twee auto's voor me, mij de ruimte ontnomen om op tijd te kunnen reageren.
In druk snelrijdend ochtenspitsverkeer kon ik redelijkerwijs niet meer afstand houden dan ik al deed want dan blijven auto's voor je invoegen, je wordt rechts ingehaald en je bent een "hinderlijke weggebruiker".
Het is heel eenvoudig om "kort door de bocht" te stellen dat iemand bij een staartbotsing altijd fout zit, en onze wet bekijkt dat ook zo, maar er zijn genoeg scenario's denkbaar waarin er simpelweg geen echte "schuld" is. Soms is het gewoon "shit happens"