door Vinnievw » 29 sep 2011, 22:38
Als het chassisnummer uit 1985 is zal er sowieso geen overeenkomst zijn tussen de opties die de auto volgens het chassisnummer heeft en de opties die de auto werkelijk heeft. Daarmee kunnen er twee dingen gebeurd zijn: 1. het chassisnummer van een auto uit 1985 is geplakt op een auto uit 1988, 2. de auto uit 1985 is omgebouwd naar een model uit 1988 (het eerste jaar van de modellpflege).
Uit het chassisnummer kun je het volgende destilleren:
1. De oorspronkelijke kleur van de auto
2. Het oorspronkelijke interieur (materiaal + kleur) van de auto
3. Opties die op de auto horen te zitten
4. Het oorspronkelijke motornummer
5. Het oorspronkelijke versnellingsbaknummer
Ik zou beginnen met het chassisnummer door een decoder halen. Zou de auto eigenlijk een andere kleur moeten hebben dan moet bij situatie 2. de auto overgespoten zijn: net zo lang demonteren totdat je iets tegenkomt van de oorspronkelijke kleur. Bijvoorbeeld achter interieurdelen, kofferbak, binnenkant deuren. Heeft de auto volgens het chassisnummer een schuifdak? Dan zou bij situatie 2. er een schuifdak in moeten zitten. Geen schuifdak? Dat maakt het lastig - een origineel schuifdak ombouwen tot geen schuifdak laat sporen na.
Bekijk het motornummer en vergelijk het met het motornummer dat het chassis geeft. Niet hetzelfde zou kunnen betekenen dat er een andere motor in is gezet. Zelfde geldt voor de versnellingsbak. Als bijvoorbeeld motornummer niet overeenkomt, maar versnellingsbak nummer wel is de motor een keer vervangen. Kloppen ze beide niet? Motor en bak worden zelden beide vervangen.
Ik moet zeggen dat de auto er op het oog wel erg '88'er uitziet: of een hele goede ombouw maar ik vrees dat we hier met een situatie 1. te maken hebben.
Der letzte Mercedes, dem die Träume der Bundesrepublik noch ins Blech gepresst waren: groß, schwer, mit viel Chrom außen und einem Innenraum, der immer ein wenig nach deutschem Wohnzimmer aussah und roch, nach Holz und Leder und Sonntagsbraten