Hallo,
Ik ben de afgelopen paar dagen bezig geweest met een OM601.911 motor uit 1992.
Deze lekte iets koelvloeistof naar buiten door de achterste hoek van de koppakking.
Na de kop te hebben verwijderd hebben we deze meteen nagemeten en alles wat enige slijtage vertoonde vervangen.
Daarna hebben we de kop met een nieuwe pakking teruggeplaatst en de motor verder ineen gebouwd.
Nu bleek de motor erg te nagelen, en onregelmatig te lopen. We hebben toen de verstuivers opnieuw getest, deze bleken prima te zijn. Toen zijn we naar de pomptiming gaan kijken. Deze klopte niet met de fabrieksgegevens. Na het goed zetten van de pomptiming liep hij nog steeds even slecht.
Ik heb toen gekeken wanneer de pomp afsnij olie geeft op de 1e cilinder. en geprobeerd de motor zo in te stellen dat deze op 24 graden voor OT staat. Vaag genoeg kreeg ik hem niet beter afgesteld als op 21 graden voor OT.
Toen ik de motor toen starte, liep de motor bijna perfect. Na de motor een tijdje te hebben laten lopen en een paar keer gas te geven heb ik hem afgezet, en een kwartier later met een monteur samen nog eens gestart. De monteur gaf 1 keer een beetje gas en de motor begon meteen weer te nagelen, en stopt ook niet meer. Ook niet na het opnieuw starten.
Heeft er iemand enig idee hoe dit zou kunnen?
De ketting kan niet verspringen bij het verwijderen van de kop, dus de pomptiming ook niet. De nokkenas staat dus ook perfect getimed ten opzichte van de krukas. En toch blijft hij nagelen..