W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 12 dec 2017, 22:45

olie druk meter

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

olie druk meter

Berichtdoor KeesenMarie » 28 nov 2017, 10:15

Als mijn 190D goed warm is en ik sta b v b voor een stop licht dan gaat de olie druk meter een heel klein beetje op en neer .
ieder jaar komen er nieuwe filters op nu is het wel zo dat er geen ringetjes meer in het filter doosje zitten vroeger wel
ik weet niet of het hem daar aan ligt maar zou kunnen.
Als je het deksel van het olie filter er afhaald dan zit in het pijpje een kogeltje die wil ook wel eens vast zitten.kan dat ook invloed hebben?
De olie ziet er na 5000 km nog zeer goed uit is helemaal nog niet pik zwart.Hij neemt ook geen spat olie.
vr gr keesenmarie.
KeesenMarie
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 30 apr 2010, 17:47
Woonplaats: Driesum
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olie druk meter

Berichtdoor AutonomY » 28 nov 2017, 12:44

Heb ik ook eens gehad, bleek dat ik gewoon moest bijvullen :-)
Zou het kunnen dat je dat dan net als ik over het hooft heb gezien? :-)
Ik ben nou eenmaal gehecht aan dat ding,...
Avatar gebruiker
AutonomY
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 27 mei 2014, 16:28
Woonplaats: Prov. Groningen
Roepnaam: Evert
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: olie druk meter

Berichtdoor KeesenMarie » 28 nov 2017, 13:32

Ik doe er een keer per jaar schone olie in en hoef nooit bij te vullen.
En natuurlijk ook nieuwe filters.
Ik rij ongeveer 10.000 km per jaar
vr gr keesenmarie.
KeesenMarie
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 30 apr 2010, 17:47
Woonplaats: Driesum
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olie druk meter

Berichtdoor AutonomY » 28 nov 2017, 16:42

Maar heb je wel toch voor de zekerheid ff gecontroleerd?
Er kan natuurlijk een plotselinge gedragsverandering optreden die zichtbaar wordt bij die oliedrukmeter,... Of?
Ik ben nou eenmaal gehecht aan dat ding,...
Avatar gebruiker
AutonomY
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 27 mei 2014, 16:28
Woonplaats: Prov. Groningen
Roepnaam: Evert
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: olie druk meter

Berichtdoor KeesenMarie » 28 nov 2017, 18:26

Ja dat zou kunnen maar die mij kent .weet wel beter iedere veertien dagen controle .
Nu nog wat anders vanmorgen na het starten ging de motor een paar honderd toeren meer lopen.
Dit was de eerste keer dit seizoen .dus een teken dat het kouder word . oppassen dus er zijn hier in het noorden al veel aanrijdingen geweest.
vr gr keesenmarie,
KeesenMarie
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 30 apr 2010, 17:47
Woonplaats: Driesum
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olie druk meter

Berichtdoor HenkO » 29 nov 2017, 09:46

Heb ik ook al eens gehad een klapperende oliedrukweergave. Ik heb toen mijn oliedrukgever http://www.te-taxiteile.com/mercedes-te ... 6-und-w201
vervangen en hiermee was het probleem opgelost.
Gr,

HenkO
Avatar gebruiker
HenkO
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 25 mei 2011, 19:10
Woonplaats: Oostburg
Roepnaam: Henk
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: olie druk meter

Berichtdoor AutonomY » 30 nov 2017, 12:03

Natuurlijk :-) Niet iedereen is zo slordig als ik :-)
Maar nu ken ik je :-)

Ik zit net zo hoor in het noorden,...
Wat ik doe,... (het hele jaar door), op het verkeer letten (dus niet met andere dingen bezig zijn dan autorijden) nooit inhalen en aan de snelheid houden, en,... op het verkeer letten,... of had ik dat al gezegd :-)

KeesenMarie schreef:Ja dat zou kunnen maar die mij kent .weet wel beter iedere veertien dagen controle .
Nu nog wat anders vanmorgen na het starten ging de motor een paar honderd toeren meer lopen.
Dit was de eerste keer dit seizoen .dus een teken dat het kouder word . oppassen dus er zijn hier in het noorden al veel aanrijdingen geweest.
vr gr keesenmarie,
Ik ben nou eenmaal gehecht aan dat ding,...
Avatar gebruiker
AutonomY
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 27 mei 2014, 16:28
Woonplaats: Prov. Groningen
Roepnaam: Evert
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: olie druk meter

Berichtdoor SetaniLea » 01 dec 2017, 14:02

De oliedruk hoort bij een diesel op opgewarmde blok, te zakken.
contact op, mag de oliedruk niet omhoog. Bij het koud starten zal je zien dat de oliedruk op 3 bar zal staan, naarmate je wat kilometers gereden hebt ( een stuk of 5-10) dan zal deze wijzer bijvoorbeeld tusse 3 en 2 of al op 2 staan.
Dat betekend dat je olie dunner aan het worden is ( warmer aan het worden is) daardoor heeft de oliepomp het makkelijker om de olie rond te pompen, vandaar dat je druk dan ook zakt bij warme motor.

Als je op stationair toerental ziet dat de oliedruk meter niet stabiel op een bepaald getal blijft, dan zal dat ofwel de sensor zijn.
Gr Leandro
SetaniLea
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 19 maart 2015, 23:04
Woonplaats: Limburg Belgiƫ
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 250D 1992
VW Golf 2 GTD Special OakGreen 1989


Re: olie druk meter

Berichtdoor RD500SEC » 01 dec 2017, 14:46

Mercedes geeft aan dat een bedrijfswarme motor minimaal 0,5 bar oliedruk moet hebben bij statonair toerental.
Bij 1000 toeren 1 bar, bij 2000 toeren 2 bar, etc.
(In de praktijk heb je dan een motor die aan de slijtagegrens zit)
Waarden gelden bij voorgeschreven olieviscositeit.
Een gezode motor zal rijdend veelal op 3 bar staan, in de stad, file rijden en bij manouvreren kan (zal) hij er onder staan, door lage snelheid of eigenlijk laag toeretal, onder die omstandigheden.

Een meter die niet strak aangeeft kan komen door een defecte zender, maar ook door slechte contaten tussen pin en stekker en/of soldering van de draad en de stekker. Of een slechte verbinding tussen meter en printplaat.
Dit is snel uit te sluiten met een mechanische meter, geeft deze dezelfde trilling weer, zit het echt in de oliedruk en moet je daar verder zoeken.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: olie druk meter

Berichtdoor KeesenMarie » 03 dec 2017, 21:09

Richard daar heb je gelijk in.
0,5 bar is wel erg weinig .
De mijne staat bij warme motor (na ongeveer 25 km ) stationair op 1,5 bar als ik dan weer optrek springt hij gelijk naar 3 bar.
Maar het zou ook niet best zijn als het anders was ,hij heeft 110000 km .
En ik hoef nooit olie bij te vullen.
Bijlagen
IMG00063.JPG
IMG00063.JPG (661.7 KiB) 86 keer bekeken
KeesenMarie
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 30 apr 2010, 17:47
Woonplaats: Driesum
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olie druk meter

Berichtdoor Dachle » 06 dec 2017, 21:55

Misschien dat ik hier nog iets over mag vragen. De vorige eigenaar heeft mij er heilig van overtuigd dat - in tegenstelling tot mijn andere auto's - je het oliepijl moet meten nadat de motor een tijdje heeft gedraaid. Klonk mij gek in de oren, maar wie ben ik als redelijke leek.

Moet je de auto eerst een tijdje laten draaien, of gewoon 'koud' het oliepijl meten?
Bezit een 2.0 190E uit '83 met de naam Hermann
Dachle
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 24 aug 2017, 15:18
Woonplaats: Omgeving Amersfoort
Roepnaam: David
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: olie druk meter

Berichtdoor Bram Jansen » 06 dec 2017, 23:39

Motorolie peil ik ongeveer 10 minuten na het afzetten van de motor. Ook peil ik met een koude stilstaande motor, dan is het iets meer. Peil nooit boven het hoogste streepje, en zeker niet onder het laagste streepje.
Dus niet direct na het uitzetten van de motor, even wachten.
Zorg dat de auto waterpas staat, of in ieder geval recht.
Veeg de peilstok af en steek hem er dan weer in. Dus geen aanname doen direct na het er uittrekken van de peilstok.

Automaatbak olie peil je met draaiende motor. ( het verschil tussen hoog en laag is maar een beetje, dus per 100 ml bijvullen.)

Gebruik voor meer vragen over dit onderwerk de zoekfunctie of open een nieuw topic :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1427
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994


Keer terug naar Diesel specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten