door JantjeV8 » 15 okt 2015, 16:59
Wat hierboven vergeten wordt, is de timing van de nokkenas, en de spanning van de ketting.
De ketting kan niet naar beneden vallen, de gleidschiene voorkomen dat. Wat wel mis kan gaan, is dat het kettingwiel niet terug in hetzelfde schakeltje valt, de timing dus.
Dus:
Inbusbout op de kop van de nokkenas los zetten, niet er uit draaien maar net de spanning er af halen. Blokkeerijzer door het kettingwiel steken en los zetten.
Motor op OTP detten, dop 27 op de krukas en ALTIJD met de klok mee draaien van vorenaf gezien. OTP controleren en zorgen dat je merkteken op de nokkenas ook met het lagerblok gelijk staat, anders de krukas nog 1 ronde verder draaien.
Dan kan er nooit iets mis gaan met je timing. Eventueel draai je even wat ijzerdraad door het kettingwiel om de ketting. Pas daarna de inbusbout verder losdraaien en het kettingwiel wegnemen.
Wil je het kettingwiel er fatsoenlijk af krijgen, moet je de kettingspanner er uit draaien. Zit achter je dynamo, dop 32. Pas op voor de veerspanning en houdt dat ding zuiver.
Niet wringen om het kettingwiel er af te krijgen, gewoon netjes werken. Op de boerenmanier kan altijd nog.