W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 23 feb 2018, 19:40

Na onderhoud niet meer starten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Na onderhoud niet meer starten

Berichtdoor Bayram » 09 jun 2017, 12:56

Gisteren heb ik aan de W201 190E van mijn broertje onderhoud uitgevoerd.
De auto heeft bij de vorige eigenaar op gas gelopen en liep niet al te best.

Om het meteen goed te doen heb ik de verderkap, rotor, bougiekabels en bougies vervangen.
Ook heb ik het luchtfilterhuis opgeknapt, toen ik het weghaalde zag ik dat de slang eronder een scheur had.
Deze ook meteen vervangen. Met het luchtfilterhuis eraf kon ik zien dat de stuwschijf niet meer goed was.

Er zat een LPG schijf in, het rubber zat er los op en sloot niet goed af, vaccuum lekkages!
Wij hebben toen een schijf gemaakt, deze is voor de rest helemaal goed, misschien zou je alleen met ene microscoop een verschil zien.

De auto wilde niet starten, dat leek mij logisch omdat de auto door de veranderingen uit zijn basisinstelling staat.
Dit wilde ik oplossen door de CO stelschroef naar links te draaien en steeds een halve slag te draaien tot hij start.
Er zijn wel momenten geweest dat hij even startte of wilde starten maar daarna wil het niet meer.

De stelschroef stond helemaal naar rechts, want ik moest hem echt heel veel naar links draaien voordat ik op het einde zat. Hebben jullie tips of truucs hoe ik de auto aan de praat kan krijgen? We hebben elke mogelijke stand bijna wel geprobeerd.
Avatar gebruiker
Bayram
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Na onderhoud niet meer starten

Berichtdoor Bram Jansen » 09 jun 2017, 13:27

Bayram,
Die stelschroef met inbus moet je indrukken! en dan draaien. Gedaan?

Heb je met de multimeter gekeken hoe het CO staat? (In die ronde contrastekker met afsluitdop)
Je kunt het CO niet op gehoor afstellen.

De voltage is de sturing van de lambda. In die stekker (test even op welke pooltjes je meter reageert ik weet dit zo uit mn hoofd niet)
Volgens mb moet ie tussen5,5 en 6,5 volt zitten.
Ik heb tussen de 7 en 8 aangehouden, omdat ie iets mooier loopt.

Je kunt ook nog een best vacuumlek hebben in die rubber zool onder de stuwschijf, zeker als je schrijft dat daar ook al een slang is gescheurd.
praktisch alles in de omgeving en werking van die stuwschijf gaat via vacuĆ¼m, dus als die stuwschijf slecht reageert zoek het dan maar eerst daarin.

En kom je er niet uit, vraag het Hans even (Benzhans)

Je hebt geen geluk met die wagen overigens met het lopen van de motor :mrgreen:
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1469
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994


Re: Na onderhoud niet meer starten

Berichtdoor Bayram » 09 jun 2017, 14:35

Ja ik heb die inbus ingedrukt.
En hij heeft geen katalysator, daarbij loopt hij niet dus kan ik hem ook niet afstellen.
Ik wil hem lopend krijgen zodat ik de auto kan laten afstellen.

Ik vind LPG echt een probleem, maarja we maken alles in orde.
We hebben al heel veel achterstallig onderhoud verholpen.
Avatar gebruiker
Bayram
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Na onderhoud niet meer starten

Berichtdoor RD500SEC » 09 jun 2017, 14:48

Je hebt de bougiekabeels vervangen, zitten die op de juiste volgorde? Daar maak je makkelik een foutje mee.
Controler dit, ook als je denkt dat het goed zit, de kerf op het verdelerhuis = cilinder1, vooraan, de volgorde staat op het kleppendeksel, de rotor draait rechtsom. Cilinder 1 zit vooraan in de auto, direct naast de ketting.
Wat Lex aangeeft, er kunnen nog meer vacuum lekkages zijn.
De stuwshijf, die heb je zelf gemaakt, is hij mooi rond? Loopt hij vrij in de trechter, met name helemaal bovenin, daar waar hij staat met de motor uit? Een klemmende schijf zorgt voor startproblemen.
Hoe zwaar is de schijf t.o.v de LPG schijf? Een LPG telefoon schijf met rubber is iets zwaarder dan een originele.

De stelschroef van het CO staat helemaal naar links nu, dus zo arm mogelijk, ik zou hem zeker twee volle omwentelingen indraaien om te beginnen, dan afstellen als de motor warm is.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Na onderhoud niet meer starten

Berichtdoor Bayram » 09 jun 2017, 16:17

Heb de nagemaakte stuwschijf in mijn W126 geprobeerd. het heeft dezelfde maat.
De auto startte niet, dat wordt dus eerst even een originele stuwschijf halen.
Avatar gebruiker
Bayram
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Na onderhoud niet meer starten

Berichtdoor RD500SEC » 09 jun 2017, 16:48

Dan ben je toch een stapje verder.
Kijk toch ook de kabels even na.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Na onderhoud niet meer starten

Berichtdoor Bayram » 16 jun 2017, 00:55

Nieuwe stuwschijf erin en starten maar, hij loopt zoveel mooier dan eerst.
Hij is gewoon op gehoor afgesteld, voor een verfijnde afstelling gaan we langs een APK station
Avatar gebruiker
Bayram
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Na onderhoud niet meer starten

Berichtdoor RD500SEC » 16 jun 2017, 09:59

Heb je de schijven nog gewogen?
Mooi dat hij het weer doet nu!
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten