De klus is grotendeels klaar.
De 1.8 is eruit en de 2.3 zit erin. Het is een M102.985 maar de bouwjaar weet ik niet. Dus eentje die tussen 88-90 is gemaakt met 132PK of eentje van tussen 91-93 met 136PK. Maakt mij niet veel uit want heb nu koppel van 200Nm en daar ging het bij mij om.
De swap ging redelijk eenvoudig maar toch met enige frustraties omdat ik niet een brug ter beschikking had. Dus deed ik het in de achtertuin. Auto op bokken gezet en de bak eerst eronderuit gehaald en daarna de vloeistoffen eruit en alles losmaken. Heel simpel eigenlijk. Omdat ik later in de avond pas gebruik kon maken van een takel heb ik de eerste dag alleen alles gedemonteerd. De tweede dag kon de motor eruit.
De 2.3 komt uit een W201. De motor was verder helemaal kaal dus geen waterpomp, spanrol, vliegwiel etc etc. Alleen de gasklep en de sensoren zaten er nog op. Blok heeft 130.000 gelopen. Das de helft minder van wat er bij mij op de teller staat.
De vliegwiel, koppeling, versnellingsbak, ECU en ontstekingsmodule komen uit een 230E uit 1991. Deze had 171.000 km gelopen en was de motor van kapot. Auto werd verkocht in onderdelen en ik nam de nodige spullen mee:D.
Goed, alle aanbouwdelen van de 1.8 overgezet op de 2.3. De motoren zijn identiek en alles is plug en play. Motor ingebouwd en sloeg de eerste keer al gelijk en alles liep al gelijk goed.
Veel foto's heb ik niet omdat als ik aan een klus begin, ik ook van doorwerken houd. Dingen tussendoor doen zoals foto's houd me van de gang af die ik er dan altijd lekker in heb zitten. Heb naderhand wel filmpjes van de power gemaakt.
Dingen die ik heb vervangen: Motor, versnellingsbak, vliegwiel, ecu, onstekingsmodule en waterpomp. De rest is plug and play. De differentieel heb ik laten zitten. Dit is een 3.64 diff die hoort bij een 1.8 5-bak en de verzetten zitten een beetje aan de korte kant. Hij klimt snel maar soepel in de toeren met een stevige duw in de rug. Heet mooiste is, drempels en afslagen kan ik voortaan nemen in z'n 3. Het brommen in de lage toeren is ook over.
Naderhand heb ik de termostaat moeten vervangen en de injectoren lekken dus die moeten nog vervangen worden.
Ben vast wel nog iets vergeten...

- IMG_4482.JPG (393.56 KiB) 3015 keer bekeken

- de 2.3 met nieuwe waterpomp
- IMG_4483.JPG (465.75 KiB) 3015 keer bekeken

- IMG_4521.JPG (116.5 KiB) 3015 keer bekeken
Dit was het met de 1.8
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=R6KQakBkRis[/youtube]
Dit is met de 2.3
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=gksc9f2Sq1U[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=RuG9_8zuaCU[/youtube]