Sinds gisteren heeft mijn 190E 2.0 een vervelend tikkend geluid. Achteraf gezien vond ik de afgelopen dagen al dat hij wat rumoeriger liep, en 1 keer zelfs een onregelmatig getik gehoord toen hij stationair stond te draaien. Maar goed, gister tijdens een ritje snelweg van 40 km werd het geluid toch wel erg hard. Het getik gaat net zo snel als het motortoerental. Bij stationair draaien is het er soms, maar niet altijd. Eigenlijk toch het best rijdend te horen met de ramen dicht (want minder windgeruis).
Het geluid lijkt bovenin de motor te zitten, maar helemaal uitsluiten dat het ergens anders zit doe ik ook niet.
Oliedruk was en is prima, geen vermogensverlies.
Welke zaken kan ik het beste controleren? Ik heb zojuist de kleppendeksel al even eraf gehaald, en aan de klepstoters gevoeld. Kan hier nergens echt speling ontdekken. Wel vind ik de spanning van de enkele ketting slap, zou misschien een defecte kettingspanner een geluid als dit kunnen veroorzaken?
En welke andere dingen zou ik nog kunnen controleren?
Ik zal geen filmpje sturen van het getik met de vraag "wat is dit", want dat is op afstand toch lastig. Maar ik ben benieuwd of jullie tips/ervaringen hebben om het e.e.a te controleren. Ga er zo niet mee doorrijden natuurlijk