door Hans53126 » 19 aug 2016, 20:02
Hallo,
Koppakking vervangen in 1 dag is niet mogelijk, je bent geen inktvis met 10 armen.
Vorige week zelf me koppakking vervangen 190E 1.8 vanwege olie in koelwater.
pakking was vanwege leeftijd ( 24 jaar ) bijna vergaan en de brandringen waren al aan het lekken.
Maar goed eerst effe wat dingen testen en bekijken.
Nokkenas op tijd zetten daarna op de krukas kijken hoeveel graden hij over het 0 punt heen is,
dit is een graadmeter voor de rek van de ketting. tot 6 graden toegestaan als ie voor de rest geen herrie maakt. (ruis)
Cilinder 1 is aan de kant van de ketting 4 aan kant van schutbord.
Smering nokkenas gebeurd vanaf achterste lager nokkenas, en de rest door de holle nokkenas.
kettingspanner krijgt olie vanaf nokkenaslager voorkant cilinderkop door een gaatje van 1.2 mm erin geperst en een gaatje van 1.1 mm eruit het blok weer in.
Kettingspanner loshalen. Dop eraf soms komt huls ook meteen mee is niet erg.
1. dop met alu dichtring eraf halen
2. veer eruit daarna huls eruit als ie al niet mee kwam met dop.
3. plunjer naar voren toe eruit drukken, naar dop toe gaat niet !!!!
4. schoonmaken
5. Huls in motorblok draaien en vast zetten
6. plunjer met veerring erin drukken tot ie niet verder gaat.
7. veer in huls doen daarna dop met dichtring erop draaien, die niet te vast draaien anders gaat ie stuk.
Als je hydraulische klepstoters hebt krijgen ook die hun olie via elke lagerkap op nokkenas.
Een motor die tikkert kan meerdere problemen hebben, klepstoters die niet goed zijn, lagers, rammelende ketting en ga zo maar door,
daar moet eerst naar geluisterd worden.
Een Mercedes motor en zeker de M102 blokken zijn oersterk en gaan alleen kapot als ie wordt verkracht,
d.w.z. geen olie, geen of te kort koelwater, over ze toeren jagen, ketting breuk, geen olie wissel, dat soort dingen.
Oliedruk bij warme motor 800 rpm minimaal 0.3 Bar, bij 3000 rpm 3.0 bar,
en bovendien zolang de oliedruk meter druk aangeeft bestaat er niet direct gevaar voor de motor.
Om te controleren of er een zuiger o.i.d niet goed is zal de kop eraf moeten, dan kun je inschatten wat er loos is.
Eerst een compressietest gewoon en daarna met olie op de zuigers gespoten om verschil te zien. ( zuigerveren.)
( Mijn motor heeft 200.000 Km gelopen en de hoonstrepen staan nog duidelijk in de cilinderwand. )
Ik heb voor me koppakking speciaal gereedschap moeten kopen ( slagtrekker ) Gradenschijf i.v.m. nadraaien kopbouten. kop is naar een revisiebedrijf geweest en is nagekeken seals vervangen kwam als nieuw terug,
dit kostte mij 225 euro maar is het dubbel en dwars waard, kopbouten nieuw 25 euro, koppakkingset 68 euro, gradenschijf 20 euro, plus weet waar je aan begint tis niet zomaar effe. O ja plus nog wat klein materiaal, draadeindjes e.d. nokkenas zelf thuis gedemonteerd en er zelf weer opgezet.
Als je meer wilt weten zeg je het maar, kheb de ervaring hiermee.
Succes ! Gr Hans