W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 20 nov 2017, 16:30

Motor lagers

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Motor lagers

Berichtdoor rvh70 » 16 okt 2017, 15:46

Ik heb last van een kloppend geluid. Best heftig ook, vanaf 2500 toeren. Na wat leeswerk heb ik een donkerbruin vermoeden dat ik m'n krukaslagers en/of m'n zuiger lagers (niet of dit de juiste vertaling van "rod bearing" is) aan vervanging toe zijn.

Mijn vraag is: zou een van jullie kunnen uitsluiten dat het mn krukas of zuiger lagers zijn? En waar kan ik deze het makkelijkst bestellen?
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor lagers

Berichtdoor Bastian-Hoen » 16 okt 2017, 16:18

is een ander blok niet een betere optie?
ja oke dan weet je ook niet precies wat je krijgt maar is een stuk minder werk
als je een goed blok met kop kan vinden kan je de carburateur of injectie van je eigen blok zo overzetten
mooiste is dan wel om een blok te nemen van na 1989 dan heb je namelijk een duplex ketting
http://www.fulica.nl (sorry nog steeds weinig foto's
let op wij zijn geen bedrijf ( de classics) maar wij zijn bezig met een hobby
in een mooie grote sleutel hal in Doetinchem

beschikken over EPC van Wensink
Bastian-Hoen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 845
Geregistreerd: 09 mei 2012, 15:03
Woonplaats: Doetinchem
Roepnaam: Bastian
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: w110 190c 1963
W110 190C 1964
W111 220SEB 1964
W112 300SE sedan 1965
W112 300SE coupe 1963
W201 190 2.0 1986
W201 190E 1.8 1991
W201 190E 1987 2.6


Re: Motor lagers

Berichtdoor LloydGeenen » 16 okt 2017, 17:07

Misschien zou je even kunnen delen wat de oliedrukmeter aangeeft, stationair en bij bijv. 1500 en bij 2500 toeren.
'Das beste oder nichts'
Avatar gebruiker
LloydGeenen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 587
Geregistreerd: 09 nov 2011, 12:13
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam: Lloyd
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor lagers

Berichtdoor rvh70 » 16 okt 2017, 19:26

Ander blok heb ik ook overwogen maar dat is me te duur (ben ook maar een student, wel veel tijd dus). Eerst kijken hoe de krukas is qua staat (versleten of niet) dat kan prima door slechts de carterpan te verwijderen en de kappen met lagers te verwijderen.

Oliedruk is prima. Net onder de 2 bij stationair en altijd 3 als ik gas intrap.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor lagers

Berichtdoor rvh70 » 16 okt 2017, 19:34

Motor heeft overigens wel wat problemen met opstarten bij koude motor (en wordt erger als deze lang heeft stilgestaan). Maar ik neem aan dat dat een ander probleem is dan de lagers.

In bovenstaand geval is de gasrespons een stuk trager, en klinkt het alsof hij gewoon nog even moet wakker worden. Dat heeft tevens tot gevolg dat de eerste 500m die ik rijd best gevaarlijk is. In stationair kan de motor namelijk zomaar afslaan. Dus bij het intrappen van de koppeling, dat de toeren dan razendsnel dalen en de motor afslaat.
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor lagers

Berichtdoor RD500SEC » 17 okt 2017, 10:20

Krukaslagers en drijfstanglagers heb ik bij ATPautoteile.de gezien.
In standaardmaat en een 3-tal overmaten. Ook is er verschil in bouwjaar, de oudere motoren hebben bredere lagers als de jongere, let dus op dat je de juiste koopt.
Gezien de oliedruk die je motor heeft, 3 bar bij koude motor en 2 bar bij warme motor stationair, denk ik niet direct aan een krukaslager of drijfstanglager, dat zijn gezonde waarden. Wat niet wil zeggen dat er toch niet iets mis is met de lagers, zo vanachter de computer is dat niet te zeggen.
Aan de andere kant van de drijfstang zitten de zuigers met een zuigerpen verbonden, in de drijfstang zit een lagerbus, die ook ruim kan zijn geworden.

Heb je een mechanische of al een electrische oliedrukmeter?
Zie je een leiding onderaan het oliefilterhuis die naar binnen gaat, of zit daar een grote ronde sensor met 1 draad eraan??
Hoe staat de oliedrukmeter met de auto uit? En met de auto op contact, motor uit?
Welke olie heb je in de motor zitten? Hoe oud is deze? Zie je metaaldeeltjes aan de oliepijlstok?

Even de carterpan eronderuit, valt nog tegen, je moet de motor lichten om dat te kunnen doen.
Zonder motortakel krijg je de pan er niet onderuit.

Het niet stationair lopen zal een niet functionerende extra luchtschuif zijn verwacht ik. Deze zit op de aansluiting voor de kachel, links achteraan op de kop, achter het oliefilter.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten