door Sterretje1968 » 29 jun 2012, 22:41
Gemeente Utrecht gaat iets doen aan de lokale luchtkwaliteit: inzetten op schoner verkeer én minder verkeer. Daarom wil Utrecht (na het mislukte plan van Amsterdam uit 2008) als eerste gemeente een milieuzone voor personenvervoer. Klinkt heel nobel, maar alleen wanneer deze ideeën op de juiste manier geïmplementeerd worden. Alleen bij dit laatste heb ik zo m’n twijfels.
De Utrechtse wethouder van verkeer Frits Lintmeijer (GroenLinks) wist vanochtend op radio 1 te melden dat als alles volgens plan verloopt vanaf 2015 auto’s met een dieselmotor ouder dan acht jaar niet meer welkom zijn in de Utrechtse binnenstad, net als benzineauto’s ouder dan 10 jaar. De wethouder zegt naar Duitsland te hebben gekeken waar ze al langer met milieuzones werken.
In 2015 stamt een tien jaar oude benzineauto uit 2005. In dat jaar mocht de auto nog aan de Euro3 norm voldoen, een norm die voor alle auto’s van kracht werd op 1 januari 2001. Met andere woorden, die tien jaar oude auto is dan net zo schoon (of vuil zo u wilt) als een auto die in 2015 14 jaar oud is. Voor diesels zijn soortgelijke voorbeelden te maken. Een beetje raar criterium dus die leeftijdsgrens. En de leeftijdsgrens samen laten vallen met de invoeringsdatum van een bepaalde Euro-norm? Ook niet echt ideaal: er zijn vooruitstrevende fabrikanten die al hun best hebben gedaan om hun auto’s ruimschoots aan een nieuwe Euro-norm te laten voldoen lang voor de norm van kracht was. Die inspanningen zouden op die manier ook niet echt beloond worden.
Ik vraag me dan ook af wat de wethouder toch in Duitsland gezien heeft. Bij de Oosterburen wordt namelijk niet geselecteerd op bouwjaar, wel op uitstoot, inderdaad: de Euro-norm. Waarom dat dan ook niet in Utrecht of beter nog: in alle Nederlandse steden, want het is toch van de zotte (maar ik vrees het ergste) wanneer elke verkeerswethouder z’n eigen eisen gaat stellen. In Duitsland werken ze ook met één overzichtelijk landelijk systeem. Misschien in heel Europa één en dezelfde oplossing? Desnoods naar Duits voorbeeld?
Bron: .