[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Metaalklanken, bonkjes en huilend geluid onder de auto : Techniek W201

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 28 apr 2024, 00:51

Metaalklanken, bonkjes en huilend geluid onder de auto

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Metaalklanken, bonkjes en huilend geluid onder de auto

Berichtdoor Engelen1994 » 30 aug 2023, 20:07

Goedenavond mensen,

Wie o wie kan mij helpen?

Sinds kort hoor ik bij het uitrollen van de auto tot bijna stilstand metaalklanken (“clunking sounds”) die ergens onder de auto vandaan lijken te komen. Dit geluid is vooral duidelijk als ik de auto laat uitrollen naar een stoplicht op een 50 of 80 weg. Wanneer ik bijna tot stilstand kom, hoor ik twee of drie opeenvolgende “clunks”. Het is lastig om het geluid precies te lokaliseren terwijl ik achter het stuur zit, maar het lijkt alsof dit geluid ergens bij de aandrijfas of het differentieel vandaan komt. Sinds dit begon op te vallen, hoor ik ook een huilend of zoemend geluid wanneer ik het gas loslaat (dus wanneer de auto uitrolt). Bij gas geven en dus opschakelen zijn er geen klachten, de bak schakelt soepel. Alleen van de 2 naar de 3 is er soms een bonk als ik vlak voor het schakelmoment gas los laat (maar naar mijn weten is dit vrij normaal, vooral als de bak nog koud is). Ik betwijfel of de metaalklank en het huilen afkomstig zijn van het differentieel, omdat dit recentelijk volledig gereviseerd is in februari van dit jaar. De hardy schijven zijn eveneens vervangen. Bovendien zijn alle lagers, bussen en lenkers/stangen aan de achteras vernieuwd, samen met de subframerubbers. Na veel zoeken op internet heb ik nog geen duidelijkheid kunnen vinden. Ik overweeg dat het mogelijk de aandrijfas is, het middenaslager, andere lagers in de aandrijfas, of toch het differentieel (ondanks de revisie).

Daarnaast ervaar ik dat wanneer ik abrupt het gas loslaat en daarna weer wil indrukken, het voelt alsof er weerstand is. Als ik dan iets harder druk, pakt de auto weer op. Het gaspedaal lijkt dus niet echt te blokkeren, maar ik moet er even een extra tikje op geven met de voet voordat de auto reageert. Dit gaat gepaard met een kleine schok / bonk. Als ik rustig rijd (tussen de 10 en 30 km/u) en snel achter elkaar het gaspedaal indruk en dan weer abrupt loslaat, voel ik die schok / bonk heel goed. Zo lang ik op deze manier met het gaspedaal blijf "spelen", repeteert het schokken / bonken zich. Opmerkelijk genoeg zijn hierbij de eerdergenoemde metaalklanken hoorbaar. Dit doet me weer denken: zou het de automatische transmissie of de koppelomvormer kunnen zijn? Toen ik hierover nadacht, ben ik onder de auto gaan kijken en zag ik een druppeltje hangen bij de koppelomvormer. Zou het mogelijk zijn dat het oliepeil van de automatische transmissie laag is? Dit ga ik dus nog peilen voor de zekerheid.

De bakolie is 30.000 km geleden ververst, maar ik weet niet zeker of ook de koppelomvormer toen geleegd is. Volgens mij niet. Misschien is het verstandig om eerst alles te verversen en te zien of dit verschil maakt. Maar dan bedenk ik me weer: dit zou toch niet de metalen geluiden verhelpen die ik hoor wanneer ik uitrol tot bijna stilstand.

Heeft iemand anders dit misschien ook meegemaakt of weet iemand welke problemen deze klachten zouden kunnen veroorzaken? Het kan ook zijn dat ik door al het online zoeken naar oplossingen twee problemen door elkaar haal.
Met vriendelijke groet,

Marvin
Engelen1994
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 30 aug 2017, 17:58
Woonplaats: Limburg
Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:


Re: Metaalklanken, bonkjes en huilend geluid onder de auto

Berichtdoor resultit » 01 sep 2023, 08:00

Als de rubbers van de motorsteunen en of baksteunen versleten zijn kun je ook dit soort problemen krijgen
de motor hangt er dan wat scheef in, mechanisme van het gaspedaal en schakel mechanisme komt in een andere hoek te staan, cardanas in een andere hoek het tussenas lager wat mischien al niet helemaal 100% is vind dat ook niet fijn.
p.s als je tussenas lager vervang ook de hardy schijven goed controleren en vergeet ook de centreerbussen niet te controleren als toch los ligt.
Succes Peter
resultit
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 29 maart 2023, 08:03
Roepnaam:
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:


Re: Metaalklanken, bonkjes en huilend geluid onder de auto

Berichtdoor Engelen1994 » 02 sep 2023, 18:44

Dank voor de reacties en tips, Richard en Peter!

De auto gaat eind deze maand de brug op bij een kennis. Dan kijken we alles na en ververs ik meteen de bakolie incl. filter en pakking. Ik meld me t.z.t. weer met de bevindingen.
Met vriendelijke groet,

Marvin
Engelen1994
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 30 aug 2017, 17:58
Woonplaats: Limburg
Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron