
W201 clubmembers, wie weet wat dit is?

Ik reed van de week een blokje om en toen ik thuis parkeerde kreeg ik maar heel langzaam mijn elektrische dakje dicht..
Verder niet bij stilgestaan, ik dacht "moet ik nodig smeren ofzo"
Volgende dag wilde Mary helemaal niet starten, accu zo dood als een pier.

"aha" dacht ik "dat verklaart het trage starten van het dakje"
Geen probleem ik had nog een volle reserve accu staan (ouwe van mijn Chrysler).
Die erin gezet en starten lopen.
Eindje mee gereden boodschappen gedaan.. niets aan de hand.
Vandaag stap ik weer in Mary...
Accu (die ouwe van de chrysler) ook alweer zo dood als een pier

Accu gemeten 4.5 volt.. helemaal ontladen dus.
Chrysler erbij gepakt, startkabels aangesloten en vrooom .. starten lopen
Toen heb ik de spanning over de polen gemeten.. meer dan 20V ..Huh!?..
Startkabels eraf gehaald.. nog steeds meer dan 20V over de polen?
Chrysler met lopende motor gemeten over de polen.. huh... ook over de 20V..??
Op dat moment vertrouwde ik mijn multimeter niet meer en heb het batterijtje van de meter in de oplader gestopt.
Ondertussen liep de motor van Mary nog vrolijk door en dacht ik "ik ga er maar ff een ritje in maken om de accu op te laden"
Maar toen ik instapte zag ik het ABS lampje branden en de toerenteller gekke sprongetjes maken.. van 0 naar max en blijven hangen op 2K+ toeren... Dat heb ik maar ff gefilmd (zie hieronder)
nog een tijdje de motor laten lopen, uitgezet en daarna helemaal niet meer starten nog geen klapje, dood..

Morgen maar eens weer checken en meten als de batterij van de universeel meter weer vol is..
Maar wat is er aan de hand?
Mijn vermoeden:
Spanningsregelaar/gelijkrichter naar de klooten > te hoge spanning (20V) vanaf de dynamo?
Kan dat ook ook andere onderdelen opblazen?
En loopt daarvan een accu ook leeg dan?
En hoe kom ik dan ineens aan 20V op mijn Chrysler?

Hopelijk is dat toch gerelateerd aan een lege batterij van de multimeter...
Kan iemand hier ook wat zinnigs over zeggen?