W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 20 sep 2019, 21:18

Lang starten en onregelmatig lopen bij koude motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: xxGoof, Bram Jansen, Ruub-ster, Sterretje1968

Lang starten en onregelmatig lopen bij koude motor

Berichtdoor Sirvan » 26 aug 2019, 21:42

Hallo forumleden,

Sinds ik mijn 190E heb, heb ik problemen met het koud starten. Het koud starten duurt om te beginnen een aantal seconden langer dan normaal; hij slaat niet meteen aan. Wanneer de motor dan loopt is dat onregelmatig. Hij schommelt wat en wanneer je dan in P een beetje gas geeft en de motor vervolgens weer terug naar stationair toerental gaat is het trillen zodanig dat de motor bijna uit valt. Een aantal dagen geleden hebben we - op advies van een monteur - de auxiliary air device gedemonteerd en schoongemaakt. Dit zorgt voor de hoeveelheid lucht bij warm of koude motor. Sindsdien merk ik dat hij veel regelmatiger loopt bij koude motor.

Naast de extra-luchtschuif (auxiliary air device) hebben we al verscheidene andere dingen geprobeerd, maar dat heeft tot op heden nog niet mogen baten. Denk aan naar vacuümlekken gezocht en deze opgelost (vanwege mogelijk aantrekken van valse lucht), alles van de ontsteking vernieuwd (nieuwe bougies, rotor, verdeelkap, bougiekabels) en injectoren vernieuwd. Het langer starten lijkt te zijn begonnen sinds de injectoren en de rubbers ervan vernieuwd zijn. Hiervoor was het langer starten ook al wel het geval, maar na het vernieuwen duidelijk meer. Ook ruik ik sindsdien een sterke benzinegeur bij warme motor, zowel binnen als buiten de auto. Er is geen benzineplasje of lek te vinden bij de injectoren, deze zijn goed gemonteerd.

Slechts het lang (door)starten en heel af en toe een schommeling stationair is nog aan de orde. Mogelijk is die schommeling/onregelmatigheid de oorzaak van een nog onopgemerkte vacuümlek of staat de motor niet goed afgesteld. Het goed laten afstellen wil ik sowieso nog eens laten doen, maar mijn 190E heeft helaas geen lambdasonde, wat het ook al weer wat lastiger maakt.

Wanneer de motor warm is, is zowel het lopen als starten zoals het hoort.

Omdat de problemen zich al voordeden voor ik de auto in bezit had, weet ik niet waar het mee is begonnen.

Het zijn een aantal (mogelijk verschillende) dingen en kunnen daardoor ook andere oorzaken hebben. Toch lijkt het me handig om alles erbij te zetten, mocht het toch allemaal met elkaar te maken hebben. Ik hoor graag wat jullie denken dat het kan zijn of wat ik kan doen om dit probleem om te lossen.
Met vriendelijke groet,

Sirvan
Avatar gebruiker
Sirvan
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 26 maart 2017, 14:20
Roepnaam: Sirvan
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Lang starten en onregelmatig lopen bij koude motor

Berichtdoor RD500SEC » 27 aug 2019, 08:58

De extra luchtschuif zorgt voor extra lucht, dus een hoger toerental bij koude motor, bij warme motor is hij gesloten en mag er hooguit een beetje lucht door lekken.

De sterke benzinegeur is niet zoals het hoort en duidt op een lek, het is belangrijk dat je dit zo snel mogelijk vind en oplost, wegens brandgevaar...
Het lange starten kan heel goed verband met dit lek hebben, de slechte koude en warme loop ook.
Het is begonnen na het vervangen van de injectoren, dus loop alles na wat er toen is los geweest. Het kan ook zijn dat een nieuwe injector toch niet goed is en lekt? Is er een leiding stuk/ lek geraakt? Lekt er een wartel aan het begin of einde van de leidingen?.
Kijk ook naar de systeemdruk regelaar, deze zit onder de motorkap onder het luchtfilter in de retourleiding na de spinnekop, heeft een dikke korte leiding vanaf de spinnekop, de dikke retourleiding en een dunne leiding naar het koudestartventiel, ook zit er een dun slangetje aan naar de carterventilatie. Uit dit slangetje mag geen brandstof komen, dat wijst op een lekke systeemdrukregelaar.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Lang starten en onregelmatig lopen bij koude motor

Berichtdoor JantjeV8 » 27 aug 2019, 09:03

Ik lees nog niks over de koudstart injector.

Benzinelucht kan ook doordat de Co veel te hoog staat. Misschien is de storing al veel langer aanwezig en keer op keer gecompenseerd door stationair toerental en/of Co rijker te zetten. Dan klopt er nu niets meer van.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 214
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Lang starten en onregelmatig lopen bij koude motor

Berichtdoor Stip » 18 sep 2019, 21:02

ik heb ooit bij een 2.3 gehad dat mijn temperatuursensor waarde niet klopte auto achteraf helemaal verkeerd co gehalte enz na deze vervanging netjes afgesteld en liep weer perfect
had ook koudstart kabel los getrokken toen starte hij ook beter met warme motor starte hij eigenlijk goed ook met defecte sensor en ik rook overdreven benzinegeur
Stip
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 aug 2012, 22:01
Woonplaats: Valkenswaard
Roepnaam: Frank
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W211 W201 rosso


Re: Lang starten en onregelmatig lopen bij koude motor

Berichtdoor RD500SEC » 19 sep 2019, 10:36

auto achteraf helemaal verkeerd co gehalte enz


Als ik dit probleem op zou moeten lossen zou ik me toch afvragen wat je met enz. allemaal hebt gedaan.


Jammer ook dat Sirvan niet reageert op de berichten.
Dat de auto geen lambdasensor heeft, maakt voor het CO stellen niet uit, elke garage heeft een CO tester waarmee je het kunt afstellen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten