We hebben het allemaal wel eens, een kapot lampje in het dashboard of elders.
Maar in het bijzonder voor lampjes in je dashboard moet je echt de tijd hebben met MB dealers.
In Frankrijk hoef ik niet aan te komen bij een dealer voor lampjes in een 190 uit 1991. Dan kijken ze je aan alsof ze water zien branden.
Mijn 190 staat in Frankrijk in mijn garage, voor zoals jullie weten het vervangen van de kachelradiator.
Omdat dan toch alles los ligt heb ik maanden geleden de dealer een mail gestuurd met de vraag "welke en hoeveel lampjes gaan er in het dashboard van mijn 190 E2.6 1991. Met foto's erbij van de lampjes die ik zeker wilde hebben en het wattage.
Nooit antwoord. In tegenstelling tot voorheen

Dus een belletje toen ik in NL was. Ik zal ze opzoeken en mailen.
Nooit antwoord................
Weer een belletje, oh ja, ik zal ze bestellen en ik mail u.
Nooit antwoord...................
Weer een belletje, oh ja, ze liggen klaar hoor.
Hoe het mogelijk is weet ik niet maar ik was er nog blij mee ook.
Nu drie weken later zit ik in de auto voor de montage van alle losgehaalde onderdelen en denk, ik zal meteen even alle lampjes vervangen.
Ik weet nu dat de dealer blijkbaar geen zin heeft gehad om te kijken welke lampjes er in de 2.6 zitten.
Ik nu wel, ik kom twee verschillende soorten te kort.
Dus kort en goed.
In de lichtschakel knop gaat een kleinte met aan de voet twee alu. raakvlakken, zie foto. Deze is kleiner dan de andere in bijv. de klok
In de draaiknoppen van de verwarming en airco gaan er drie, heel klein met een witte voet.
Ook voor de draaiknoppen van de verwarming gaan er aan die kabel twee, met de gangbare met aan de voet een draadje aan elke kant. 1.2Watt. Van de Mercedes Benz dealer, made in China.
Dan heb je in de klok nog een paar dikke, Wattage zal ik opzoeken. Het aantal ook.
Hieronder de foto's van de verschillen.
Sommige delen kan ik dus niet monteren of moet ik later weer slopen. Met dank aan Wensink Emmen.
Met dealers moet je de tijd hebben zo blijkt.
Onderste foto is de meest gangbare, de andere zijn afwijkend.