Goedemiddag beste forumleden.
Mijn 190 Carburateur uit 1987 heeft al een tijdje problemen met koud starten.
Het betreft een M102.191 motor met Pierburg CD175 carburateur (zonder lambda ellende).
Recent zijn de kleprubbers en bougies vervangen. De ontsteking (verdeler, rotor en kabels) is vorig jaar zomer gedaan.
Na het doornemen van de handleiding van Pierburg dacht ik het idee te hebben opgelost. Maar al met al is het er niet heel veel beter op geworden. Het volledig intrappen van het gas om de automatische choke te activeren werkt wel, maar helpt niet genoeg om de motor aan te laten slaan. Hij blijft alleen draaien bij continu (rigoureus) pompen van het gaspedaal.
Zo ver ik het begrijp krijgt de motor dus te weinig brandstof, en helpt de acceleratiesproeier mee om t zaakje op gang te houden. Echter, het idiote is dat wanneer hij eenmaal loopt (10 seconden met het gas rommelen), hij prima stationair loopt. Wel wil ie nog een klein beetje inhouden bij het wegrijden, maar wanneer je dit erg rustig doet is er niks loos.
Verdere problemen/gegevens zijn:
Nadieselen bij afzetten (enigszins) warme motor. (laat altijd de koppeling een beetje opkomen om dit te beperken).
Olieverbruik ca. 1L op 1000km (misschien van 15W-40 naar 20W-50 over gaan).
Hoop dat een van jullie er wijs uit kan worden en mij in de goede richting kan sturen...
Groet,
Jori