Gezien er aan mijn cilinderkop ter hoogte van de thermostaat behuizing wat olie lekt zal ik vroeg of laat de koppakking moeten vervangen.
1) Ik heb gezien dat één van de dingen die je moet doen is de krukas op 15° na BDP zetten en dan een blokkeerstift in de pomp draaien. Waar kan ik zo'n stift kopen, heeft iemand een referentie?
2) Wat betreft de distributieketting t.o.v. het nokkenastandwiel, ik heb in het verleden al eens de nokkenas er uit gehaald en heb toen vooraf de ketting aan het nokkenaskettingwiel gefixeerd met tiewraps.. Is dit bij het wegnemen van de kop ook nog mogelijk? Krijg ik de kop er nog af als het kettingwiel vast zit aan de distributieketting (maar kettingwiel dan los van nokkenas natuurlijk). Indien niet zal ik moeten volstaan met het onderling aftekenen.
3)Stel dat bij het wegnemen van de kop de distributieketting naar beneden valt (is vanboven niet meer opgetrokken),
kan de ketting dan verspringen t.o.v. het kettingwiel op de krukas? En kan de ketting verspringen t.o.v. het kettingwiel van de injectiepomp?
4) Voor de cilinderkopbouten is voor sommigen nieuwe bouten een must, anderen doen dit enkel als één of meerdere bouten langer zijn dan een bepaalde waarde (alhoewel ik niet onmiddellijk die lengte nog ergens terugvind).
Wat is aan te bevelen? Indien nieuwe bouten, zijn bouten van de dealer een must? Ik dacht zelf om Elring bouten te kopen.
5) Voor de koppakking zelf zou ik gaan voor origineel.
6) Op het internet vindt je veel filmpjes over het schoonmaken van cilinderkop en motorblok bij pakkingwissel. Wat zijn aanbevolen werkmethodes en tools om het oppervlak schoon genoeg te maken, maar toch ook geen krassen of hoogteverschillen te creëren?
7) Als je alles terug monteert, en in de veronderstelling dat vooraf de injectiepomp correct getimed stond, en je heb die met de stift geblokkeerd, ik neem aan dat die dan automatisch terug ok staat na de wissel en het uitdraaien van de stift?