[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koppakking vernieuwen 2.0D : Diesel specifiek W201

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 08 okt 2024, 17:30

Koppakking vernieuwen 2.0D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel, met de W201 kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Koppakking vernieuwen 2.0D

Berichtdoor Andyam » 06 apr 2021, 15:46

Gezien er aan mijn cilinderkop ter hoogte van de thermostaat behuizing wat olie lekt zal ik vroeg of laat de koppakking moeten vervangen.
1) Ik heb gezien dat één van de dingen die je moet doen is de krukas op 15° na BDP zetten en dan een blokkeerstift in de pomp draaien. Waar kan ik zo'n stift kopen, heeft iemand een referentie?
2) Wat betreft de distributieketting t.o.v. het nokkenastandwiel, ik heb in het verleden al eens de nokkenas er uit gehaald en heb toen vooraf de ketting aan het nokkenaskettingwiel gefixeerd met tiewraps.. Is dit bij het wegnemen van de kop ook nog mogelijk? Krijg ik de kop er nog af als het kettingwiel vast zit aan de distributieketting (maar kettingwiel dan los van nokkenas natuurlijk). Indien niet zal ik moeten volstaan met het onderling aftekenen.
3)Stel dat bij het wegnemen van de kop de distributieketting naar beneden valt (is vanboven niet meer opgetrokken),
kan de ketting dan verspringen t.o.v. het kettingwiel op de krukas? En kan de ketting verspringen t.o.v. het kettingwiel van de injectiepomp?
4) Voor de cilinderkopbouten is voor sommigen nieuwe bouten een must, anderen doen dit enkel als één of meerdere bouten langer zijn dan een bepaalde waarde (alhoewel ik niet onmiddellijk die lengte nog ergens terugvind).
Wat is aan te bevelen? Indien nieuwe bouten, zijn bouten van de dealer een must? Ik dacht zelf om Elring bouten te kopen.
5) Voor de koppakking zelf zou ik gaan voor origineel.
6) Op het internet vindt je veel filmpjes over het schoonmaken van cilinderkop en motorblok bij pakkingwissel. Wat zijn aanbevolen werkmethodes en tools om het oppervlak schoon genoeg te maken, maar toch ook geen krassen of hoogteverschillen te creëren?
7) Als je alles terug monteert, en in de veronderstelling dat vooraf de injectiepomp correct getimed stond, en je heb die met de stift geblokkeerd, ik neem aan dat die dan automatisch terug ok staat na de wissel en het uitdraaien van de stift?
Andyam
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 11 okt 2009, 17:05
Woonplaats: Deinze
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koppakking vernieuwen 2.0D

Berichtdoor Gombal » 13 apr 2021, 14:31

1) zet de motor eerst op 0 graden of te wel op het bovenste dode punt. Check of het streepje op je nokkenas gelijk staat met het streepje op de eerste nokkenas zadel. Zo niet dan motor er draaien totdat de nokkenas wel gelijk staat.
Als dit binnen een graad of 2-3 valt zou ik niets aan de ketting doen, is het meer meteen de ketting wisselen.
Dan op 15 graden na bovenste dode punt.
Verwijder de 17 mm zeskant aan de zijkant van je injectiepomp en plaats de borging. (Zie foto's)

Hoewel ik de kop zou verwijderen met het zaakje op het bovenste dode punt. Injectie pomp stelt niet veel voor om statisch op tijd te zetten dmv borgpin. Meneer Mercedes had hier ook een elektrisch tooltje voor (niet meer te krijgen of voor een godsvermogen) maar met wat geduld is het met de borgpin ook netjes te doen.
En als niets verdraait dan blijft hij netjes op tijd staan.

2) als je je ketting aan je nokkenas tandwiel wil laten zitten dmv tyraps dan zul je je ketting geleiders los moeten maken van je kop, anders gaat dat niet.
Deze zitten met paspennen vast welke je er met een slagtrekker (of DIY trekker) er uit zal moeten trekken.
(Ik zou zelf voor die optie kiezen, dan hoef ik je de ketting niet te breken maar zo zal ieder een andere voorkeur hebben, in geval van flink ingesleten kun je de geleiders meteen vervangen)

7) altijd! eerst de motor met de hand ronddraaien om schade te voorkomen en dan kun je meteen de timing weer checken van de pomp.
Mocht hij wat verkeerd staan, 3 boutjes aan de voorkant lossen, 1 aan de achterkant en dan met stelbout bovenop de pomp iets verdraaien . Checken met de pin totdat hij goed staat en alle 4 de bouten weer vastzetten.
Nog een rondje draaien en nogmaals checken, ook de timing van je nokkenas uiteraard!
Bijlagen
391c6552-49ef-4fcf-8d27-30e5da840f96.__CR0,0,2258,1397_PT0_SX970_V1___.jpg
391c6552-49ef-4fcf-8d27-30e5da840f96.__CR0,0,2258,1397_PT0_SX970_V1___.jpg (62.18 KiB) 6617 keer bekeken
81WDLXS6MnL._AC_SL1500_.jpg
81WDLXS6MnL._AC_SL1500_.jpg (151.21 KiB) 6617 keer bekeken
in-line_diesel_pump_locking_screw_-_bosch.jpg
in-line_diesel_pump_locking_screw_-_bosch.jpg (12.63 KiB) 6617 keer bekeken
unnamed.jpg
unnamed.jpg (89.47 KiB) 6617 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gombal
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:


Keer terug naar Diesel specifiek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast