W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 10 dec 2018, 11:37

inhouden/slecht trekken 190E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

inhouden/slecht trekken 190E

Berichtdoor pjb201 » 25 jul 2018, 20:36

Hallo allemaal,

Na een tijdje afwezig te zijn geweest, weer een 190E gekocht. Deze is van 1983. De auto heeft ongeveer anderhalf jaar stil gestaan.

Tijdens de proefrit merkte ik, dat na slecht starten ( d.w.z. duurde even voordat hij aansloeg ) dat de auto ontzettend lui is en in laag toerengebied schommelt. Als je doortrekt in de versnellingen is dat er niet.

Rij je zeg maar 80 in de 4 dan voel je de auto inhouden en weer versnellen. Schakel je terug en je trapt m in dan gaat hij wel, maar ook niet zo als wat je verwacht van een 2.0E. Boven de 3000 rpm is het bijna niet te merken.

Ik heb de bougies, verdeelkap plus rotor, brandstoffilter onder de auto vervangen. Luchtfilter ook nog perfect.

Ik heb wel het idee, dat hoe warmer de motor word, hoe erger het probleem. Start nog niet echt zoals je van een injectie verwacht, maar toch wel beter. Loopt stationair perfect.

C.O. was tijdens de apk wat aan de lage kant, deze is opgeschroefd.

Wie kan mij verder helpen?

Ik had al even gespit door het forum, maar kon er niet echt wijs uit worden.

Groet Pieter.
pjb201
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 21 feb 2016, 13:02
Roepnaam: pieter
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Dodge W200


Re: inhouden/slecht trekken 190E

Berichtdoor Guppie » 25 jul 2018, 21:39

Pieter,

Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn 280E, aangezien jouw 190 uit 1983 komt heb je dezelfde eigenaardigheden die je met een iets nieuwere niet gehad zou hebben.

Eerste waar ik naar zou kijken is je ontstekingstijdstip. Staat deze goed en heb je het probleem dan nog?

Dan zou je eens de kleppen kunnen stellen, dat is ook nodig bij zo'n oudje.

Daarna zou ik kijken naar vacuĆ¼m lekkages, een K-Jetronic is daar nogal gevoelig voor.

Dit allemaal gedaan betekent wel opnieuw C.O instellen.

Dan heb je nog andere dingen zoals wat ik zelf had;

Een K-jet heeft ook een warmloopregelaar, een thermostaatgestuurde drukregelaar, die zorgt voor koudestart verrijking. Deze wil na verloop van tijd wel eens verlopen of lekgaan, waardoor je een raar mengsel gedrag krijgt, of de regeldruk klopt niet meer of hij zuigt soms extra benzine aan door de vacuĆ¼mcorrectie, of het ding wordt een vacuumlek.

Bij de M110 zat t ding op een hele nare plek, bij de M102 weet ik dat niet.

Ik heb m destijds opnieuw ingesteld met behulp van een drukmeter, is wel een klusje, aangezien het hele ding uit elkaar moet als je "koud" druk weer iets te laag ingesteld hebt.
Guppie
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 27 sep 2015, 14:10
Roepnaam: Carl
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W211 E320CDI 2004


Re: inhouden/slecht trekken 190E

Berichtdoor pjb201 » 26 jul 2018, 21:21

Hoi Guppie,

Allereerst bedankt voor je reactie. Ontsteking ga ik controleren. Ik meende dat deze motoren hydraulische klepstoters hadden? Ik kan mis zijn hoor, maar zo ja dan kun je ze niet stellen.

Die koude startregelaar zou zo maar kunnen, ook omdat hij zo slecht start, nu nog even zoeken waar hij zit. Misschien dat een medeforummer weet waar dat ding zit en hoe dat eruit ziet? Vindt ook dat ie behoorlijk dorstig is, dus heb wel zoiets van dat kan het probleem wel eens zijn.

Vind het wel verrekte jammer, normaliter rijden die 190's zo fijn, maar dit is gewoon een ergernis. Zou het ook erg graag klaar hebben.

Groet Pieter
pjb201
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 21 feb 2016, 13:02
Roepnaam: pieter
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Dodge W200


Re: inhouden/slecht trekken 190E

Berichtdoor RD500SEC » 26 jul 2018, 22:17

Rij je zeg maar 80 in de 4 dan voel je de auto inhouden en weer versnellen.


Het lijkt alsof er 1 cilinder niet goed meedoet.
Een vroege 190 kan nog kleppen hebben die gesteld moeten worden, weet je het motornummer?
M102 xxx, wat staat er bij jouw op de plaats van de xxx?
Heb je ontsteking en kleppen uitgesloten, (kijk ook naar slijtage van de nokkenas), dan kan het ook de brandstofverdeler zijn die op 1 uitgang onvoldoende brandstof levert.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 920
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: inhouden/slecht trekken 190E

Berichtdoor pjb201 » 26 jul 2018, 22:28

Hoi Richard,

Ik ga het motornummer opzoeken. Die weet ik zo niet. Hoe moet de ontsteking staan? hoeveel graden? mijn auto is van september 1983.

Ik hoop zo dat het klaar kan, ben er toch ontzettend wijs mee.

Groet pieter
pjb201
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 21 feb 2016, 13:02
Roepnaam: pieter
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Dodge W200


Re: inhouden/slecht trekken 190E

Berichtdoor RD500SEC » 27 jul 2018, 12:00

Als het goed is heb je de M102 961 motor.
Klepspeling 0,15 en 0,30 bij koude motor
Stationair toerental 800 +/_ 50.
27 graden voorontsteking bij 4500 RPM, zonder vacuum.
Vacuum verstelling 8-12 graden voorontsteking bij 4500 RPM
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 920
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: inhouden/slecht trekken 190E

Berichtdoor pjb201 » 28 jul 2018, 12:03

Hoi Richard,

Ik heb inderdaad de m102 961. Ik zal je advies opvolgen en klepspeling en ontsteking controleren.

Groet Pieter
pjb201
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 21 feb 2016, 13:02
Roepnaam: pieter
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Dodge W200


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron