Ik dacht altijd dat de S voor sport stond dus rij altijd al op de E.
Nu merk je wel dat hij dan niet de snelste is met optrekken, maar goed sinds ik deze wagen heb vindt mijn vrouw me evengoed soms een oude L*L die te rustig stuurt

Ik ben in de jaren 90 touringcar chauffeur geweest, in de tijd van echte ouderwetse schakelen en splitterbak.
Daar hadden we vaak discussie over hoe je het beste een berg op rijdt. een aantal collega's was van mening dat je op lage toeren hem omhoog laat lopen. soms tot net niet tegen bokken aan. Terwijl ik al heel snel terugschakelde en altijd vrij hoog in de toeren bleef zitten omdat ik dan makkelijker kon versnellen of nog iets over had. Terwijl je dat op lage toeren onderin niet hebt en dan moet terugschakelen. Fietsen doe ik ook zo licht mogelijk toch?
De vraag was dan wat verbruikt meer. Lage toeren met je gaspedaal diep ingedrukt of hoge toeren maar minder kracht uit de motorhalen. We hebben het nooit in verbruik kunnen zien.
Wat zou nu het verschil in verbruik zijn als je op S een tank leegrijdt of op E. S is vlotter, maar in E moet de motor meer kracht op lage toeren leveren? Er van uitgaande dat je dezelfde rijstijl aanhoudt?
Ik heb een 2 jaar terug een verbruikscursus gedaan in een auto en in tegenstelling tot het nieuwe rijden met rustig rijden lage toeren etc werd me daar geleerd om vlot op te trekken want hoe langer je op je vaste snelheid zit hoe zuiniger. We reden dan hetzelfde rondje en beide keren werd je verbruik gemeten en je zag dat dat vlotte optrekken op de snelweg en dan op je vaste snelheid zitten zuiniger was dan rustig aan optrekken en de toeren maar laag houden.