door Vinnievw » 09 dec 2011, 19:39
De M102 motoren zijn kwalitatief hartstikke goed en staan garant voor een hoop plezierige kilometers. Echter: het inspuitsysteem van Bosch (K(E)-Jetronic, ook toegepast in de Saab 900 Classic) is een zwak punt: destijds was het een uitstekend systeem dat bijna niet kapot ging en nooit afgesteld hoefde te worden. Nu, na een jaar of 25, is er derhalve praktisch geen kennis meer van het systeem en als er iets mis mee is kom je al gauw in een spiraal van 'gokken wat er kapot is en op goede hoop vervangen'. Na 25 jaar komen de zwaktes van het KE-Jetronic systeem naar voren: vacuumaansturing door leidingen die oud en poreus zijn geworden, kleppen die niet goed meer afsluiten of gewoon totaal verkeerd afgestelde systemen. Lees de topics in het techniek gedeelte hier op het forum er maar op na: startproblemen, afslaan, stotteren, haperen, inhouden, een hoog brandstofverbruik: het komt allemaal regelmatig voor. Voor problemen ben je dan ook al gauw aangewezen op de specialisten (zelfs die zijn schaars, sterker nog ik ken er maar 1).
KE-Jetronic icm met LPG is van oudsher een probleem: er zijn er maar weinig die het voor elkaar krijgen een LPG systeem af te leveren dat fatsoenlijk stationair loopt op LPG en niet eindeloos backfired. Dan loopt het een tijdje goed, verloopt de afstelling, weer opnieuw afstellen. Uiteindelijk komen er altijd beunoplossingen uit voort met loshangende inlaattrajecten en rare aanzuigslangen. Mijn advies: als je kilometers wilt vreten, koop dan een diesel en bij voorkeur een OM602. Je wilt persé LPG? Neem dan een 190 (zonder E) met een ouderwetsche Stromberg vergaser en laat daar LPG in zetten. Dat schijnt een aardige combinatie te zijn, hoewel het eventuele problemen met klepzittingen niet wegneemt.
Der letzte Mercedes, dem die Träume der Bundesrepublik noch ins Blech gepresst waren: groß, schwer, mit viel Chrom außen und einem Innenraum, der immer ein wenig nach deutschem Wohnzimmer aussah und roch, nach Holz und Leder und Sonntagsbraten