Hallo,
Laats ben ik met drie vrienden even een bierweekendje wezen doen in België. Dus 4 personen met een beetje bagage.
Ik reed ongeveer met zo'n 125-130 km/u toen we de file inreden en ook echt meteen stil stonden. De temperatuur van de auto was tijdens rijden net boven de 80* (ik schat 83*). Daar staat hij tijdens rijden vrijwel altijd op, tenzij ik in de zomer een helling van 11 graden aan het beklimmen ben over langere afstand (lees: hem echt belast) dan loopt-ie op richting 90*(daar heb ik hem dan ook nooit boven gezien in de 60k km dat ik de auto nu heb).
NU echter begon de temperatuur op te lopen tijdens stilstand. Ik begrijp dat de motor nog best warm was van de snelheid ervoor en het plotseling stilstaan en dus verlies aan rijwind koeling. Maar dat-ie zou doorlopen naar 100* had ik niet verwacht. Ik heb vaker na lange tijd snelweg cruisen plotseling stil moeten staan voor een file en ook dan bleef de temp netjes rond een 83*-85* en dat zomers en niet op een dag in februari.
Paniek kickte in en aangezien we toch nergens heen gingen (het stond écht stil) heb ik de motor afgezet toen die de 100* aan tikte. Heb al niet een denderende koppakking, wilde de motor thermisch niet te zwaar belasten.
Na een minuut of 3 weer gestart en het was ietje gezakt. Eerste afslag gepakt en parkeerplaats op gedraaid. de temperatuur bleef zo'n 90* bij stationair draaien (ongeveer 15 minuten). Heb daar kvs gecontroleerd(niets in te zien en niveau was goed), ook oliepeil was goed(heb de auto er voor uitgezet, natuurlijk). De fan draaide bij 90* wat lafjes mee. Althans ik kon hem zonder moeite met de hand tegenhouden. (las op het forum dat deze pas bij 105-110 bij springt? is dat te testen?) Toen besloten dat, aangezien de temp met rijden gewoon goed was, de reis voor te zetten.
Aangezien we verkeerd waren gereden konden we weer terug over de andere baan waar geen file stond en tijdens het rijden bleef de temp netjes de "oude" waarde van 82*.
Daarna in de steden nog wel eens stil gestaan voor stoplichten etc. Maar de temperatuur is niet echt weer hoog opgelopen (bleef zo rond de 82*-85*).
Is het mogelijk dat een thermostaat misschien "traag" wordt?
Of is het misschien slecht/oud kvs.
Of misschien iets totaal anders.
Ik heb dus bij deze auto nog niet eerder gezien dat-ie boven de 90* kwam, ook niet in situaties waarin ik het zou verwachten en dat het nu gebeurd op een dag met een luchttemperatuur van 10* stoort me enigszins. Vooral omdat ik van plan ben deze zomer een tocht te gaan maken van plusminus 7000km. Waar veel heuvels/bergen en zon zal zijn.
Ik zit eraan te denken zowiezo de thermostaat te vervangen en het koelvloeistof.
Graag hoor ik julie advies, raad, ervaringen.
Mvrg,
Fabian