dag heren,
Ik vermoed dat de meesten dit wel weten, maar vind het geen overbodige luxe hier als nog een onderwerp van te maken..........
Olie het levensbloed van de motor, is heel belangerijk!
Hoe kom je daarachter? heel simpel in de revisie techniek ben je genoodzaakt een heel motorblok open te schroeven, nu zie ik al jaren aan de inwendige slijtage beelden op diverse motordelen waneer er een heel goedkoop B merk olie ( verkrijgbaar bij aldi etc) in heeft gezeten of een duurder merk, nu schrik niet, het B merk, word gewoon ordinair schuurmiddel met klonters en korrels, koekt van binnenuit overal op aan.
Wat je dan krijgt is geen smering maar schuring, er word dus bezuinigd op het gebruik van detergenten en dopamines, dit zijn essentiele toevoegingen aan olie om sludge schuim en kristalisering van de olieen tegen te gaan, deze zitten dus wel in de merk olieen, sterker nog zo'n B merk olie kan worden gezien als frituurvet of sla olie.
Bezind eer ge begint.
hetzelfde gaat op voor de zogenaamde slick 50 toevoeging, het moet olie verbruik tegen gaan bij de at oudere versleten motoren, door middel van een teflon achtige laag op de cilinder wanden. niet doen! koekt ook overal op aan, en kan in ergste gevallen je oliepomp verstoppen, ja zeggen ze dan nou ik heb wel olie druk genoeg, je pomp zit immers dicht............en even later geeft de motor de geest...
ik zelf heb geexperimenteerd met stoter cleaner, ja dat werkt wel als je de disipline hebt na 500 tot 1000 km je hele blok door te spoelen (wat ik dus heb gedaan).
en na zo'n 4000 weer.........maar goed dat werkt dus wel, nu ben ik bang dat je slick niet kunt wegspoelen...