Het is nu 06 dec 2024, 01:52
Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel, met de W201 kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.
door Fonteyne » 11 nov 2020, 16:28
Ik heb een W201 diesel. De laatste tijd begin ik wat startproblemen te krijgen. Slechts 1 of 2 cilinders willen aanslaan na het voorgloeien. Mijn vermoeden gaat uit naar zijn voorgloeisysteem. Daarom zou ik nu, terug de originelen voorgloeikaarsen gebruiken of zij er reeds betere op de markt? Ik weet nog een 40 tal jaren geleden dat we op school een lam gereden Mercedes W123 binnen kregen met startproblemen. De motor had geen compressie meer en moest eindelijk vernieuwd worden. Maar het mocht toen al niet veel geld kosten. Dus, wij hebben toen dat opgelost met versnelde voorgloeikaarsen van BOSCH. Deze moesten we dan niet serie maar parallel schakelen. Heeft iemand ervaring met het voorgloeisysteem van een W201 4cyl. Of zouden mijn startproplemen van elders komen. Eens de motor loopt is alle myserie weg. Graag had ik nu geweten welk systeem en/of gloeibougie er het best is?
-
Fonteyne
- Junior Boarder
-
- Berichten: 36
- Geregistreerd: 14 apr 2018, 20:11
- Woonplaats: Roeselare (Belgie)
- Roepnaam:
- Type wagen: 190D 2.0
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door Dompie » 12 nov 2020, 14:34
De originele in de OM 601 zijn eigenlijk al snelgloeiers. Gewoon alle 4 vervangen door nieuwe Bosch of Beru gloeikaarsen. Gaat na het starten je gloeilampje niet aan voor een halve minuut of zo? Dat is het signaal dat er 1 of meerdere gloeibougies stuk zijn. Er zit bij de oudere ook nog een zekering in het voorgloeirelais, check die ook eens .
Groetjes Dirk
-
Dompie
- Junior Boarder
-
- Berichten: 32
- Geregistreerd: 22 aug 2014, 16:40
- Woonplaats: Grobbendonk (B)
- Roepnaam:
- Type wagen: 190D 2.0
- Bouwjaar: 1991
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
door Musicman » 16 jun 2022, 19:15
Graag plak ik nog een stukje aan dit item: Gisteren kreeg ik het bekende signaal dat er één of meer gloeibougies overleden waren: vanochtend gechecked en het bleek er slechts 1 te zijn die geen geleiding meer gaf.
Heb toen een gebruikte goede waarvan ik er nog een paar had liggen als vervanger gemonteerd. Alles weerO.K.
Of misschien niet helemaal? De kaars die er uit kwam was een Bosch 0250201089. Degene die er nu in zit is een
Bosch 0250201001. Deze staat overal vermeld als bruikbaar in 2,0 D modellen tot 1989 . Voor mijn auto (1990 55kw) met iets vernieuwde kop na 1989, schijnt het oude model minder geschikt te zijn.
De --001 heeft een fractie dikkere stift en loopt niet zo dun uit als de --89. Verder zijn de maten hetzelfde.
Is er iets ernstigs op tegen een oud model --001 te gebruiken?
Kijk uit naar Uw reactie....!
-
Musicman
- Gold Boarder
-
- Berichten: 186
- Geregistreerd: 17 apr 2012, 20:02
- Roepnaam:
- Type wagen: 190D 2.5
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Andere wagens / opmerkingen:
Keer terug naar Diesel specifiek W201
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast