W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 22 nov 2019, 13:21

Geknoei met Ke jetronic 1989 2.0

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Geknoei met Ke jetronic 1989 2.0

Berichtdoor NielsMensink46 » 05 nov 2019, 12:22

Hallo,

Sinds een half jaar ben ik eigenaar van een 190E 2.0 1989 Zelf had ik nog niet veel ervarig/verstand van de ke jetronic, nu heb ik al iets meer ervaring en kom er achter dat de vorige eigenaar verschillende dingen heeft veranderd aan de auto. Of dit goed of slecht is weet ik helaas niet.

Zelf vind ik de auto ook aan de trage kant, ook de topsnelheid is niet hoger dan 150/160 max, met een volle tank kan ik 300 kilometer rijden, en de bougie's zijn zwart ( te rijk?) En ook het starten duurt altijd een aantal slagen van de motor, pakt wel altijd aan.

Nu heb ik een aantal vragen over bepaalde delen, ik weet niet goed wat ze doen. en waarom ze veranderd zijn, missen.

Ik heb bijvoorbeeld geen stappenmotor meer op de plek waar die hoort, aan de afdruk te zien heeft deze er wel gezeten. (Bijlage)

ook is er een ander kastje weg (geen idee waarvoor), aan de voorkant van de injectie, dicht bij de potmeter deze stekker is zo te zien doorverbonden en loopt rechtstreeks richting onderkant injectie (bijlage).

ook zie je op de eerste foto dat er naast mijn oliefilter een soort kastje zit met twee slangen eraan. deze hoort hier niet te zitten lijkt mij, aangezien er een beugeltje zit voor twee boutgaten maar deze nergens gemonteerd kan worden op die plek. en ook heeft dat kastje al langs mijn oliefilter geschuurd.

Ook zit er bij mij geen stekker aan de sensor in de luchtfilter bak, de sensor zelf zit er wel in. Kan het zijn dat sommige type's deze niet hebben of is hij simpelweg gewoon afgekoppeld? kan de stekker niet vinden.

Nu hoop ik dat iemand mij meer informatie kan geven over deze delen en wat ze precies doen.

met vriendelijke groet,

Niels Mensink
Bijlagen
IMG_20191104_191042.jpg
IMG_20191104_191042.jpg (2.88 MiB) 277 keer bekeken
IMG_20191104_191012.jpg
IMG_20191104_191012.jpg (2.33 MiB) 277 keer bekeken
IMG_20191104_191035.jpg
IMG_20191104_191035.jpg (1.49 MiB) 277 keer bekeken
NielsMensink46
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 okt 2019, 15:04
Woonplaats: Haaksbergen
Roepnaam: Niels
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Geknoei met Ke jetronic 1989 2.0

Berichtdoor RD500SEC » 06 nov 2019, 07:31

Deze motor komt uit een vroege 190, die had nog geen stappenmotor zoals jij hem noemt.
Bij het oliefilter zit de extra luchtschuif, die zorgt voor een verhoogt stationair bij koude motor.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Geknoei met Ke jetronic 1989 2.0

Berichtdoor Bastian-Hoen » 06 nov 2019, 16:51

volgens mij is alles na 1988 met de nieuwere ontsteking
maak eens een foto van de motor ruim aan de bestuurder kant daar zit je ontsteking

wat tegen een brandschot aan zit is niet origineel ik heb een vermoeden dat ze hebben geprobeerd met andere delen
de zelfde werking te krijgen maar helaas.

die stekker kan daar wel zitten al lijkt dat deze kapot is geweest en hebben ze met krimpkous de boel gemaakt

300 km op een tank das niet veel ik kan met een 1.8 makkelijk 600 km halen en die heeft een top van 200 km

zoek dit forum maar eens na er staat vrij veel beschreven over de ontsteking en veel voor komende problemen

correctie zie net dat de aanpassing tussen je koelsysteem zit waarschijnlijk is dit een pompje om meer flow door kachel te krijgen

daar waar de stappen motor hoort te zitten...zijn die slangen afgestopt?? zo niet doe dat maar eens
wel moeilijker starten maar loopt waarschijnlijk beter.
http://www.fulica.nl (sorry nog steeds weinig foto's
let op wij zijn geen bedrijf ( de classics) maar wij zijn bezig met een hobby
in een mooie grote sleutel hal in Doetinchem

beschikken over EPC van Wensink
Bastian-Hoen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 930
Geregistreerd: 09 mei 2012, 15:03
Woonplaats: Doetinchem
Roepnaam: Bastian
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: w110 190c 1963
W110 190C 1964
W111 220SEB 1964
W112 300SE sedan 1965
W112 300SE coupe 1963
W201 190 2.0 1986
W201 190E 1.8 1991
W201 190E 1987 2.6


Re: Geknoei met Ke jetronic 1989 2.0

Berichtdoor Bram Jansen » 06 nov 2019, 17:25

Kijk eens hier in de zoekfunctie met de volgende link. KE-Jetronic motor diagnose start / stationair problemen
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1672
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W211 E320 CDI Combi 2006


Re: Geknoei met Ke jetronic 1989 2.0

Berichtdoor RD500SEC » 06 nov 2019, 22:48

wat er op foto 1 mist of is verandert durf ik zo niet te zeggen.
Op foto twee zie je de extra luchtschuif die op een vroege 190E is te vinden, deze hoort niet op een 89 er model.
Op foto 3 zie je een stelschroef voor het stationair lucht, ook deze zit op een vroege 190E, ca 82 83 84, niet op een 89 er.

Als ik de foto van de auto zie, lijkt het een model van voor 1988 te zijn, zonder de saccobretter.
Maak ook eens een foto van het interieur, dat geeft ook uitsluitsel.
Met name de bovenste bevestigingspunten van de gordels, deze zijn in hoogte verstelbaar bij een 89 er model, en de doorvoerrubbers naar de dueren, deze zijn groot en ovaal, en niet rond of twee maal rond, zoals bij de oudere modellen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Geknoei met Ke jetronic 1989 2.0

Berichtdoor NielsMensink46 » 07 nov 2019, 12:57

Bedankt voor de info zo ver..

Waarschijnlijk zou er dan mogelijk een andere motor ingekomen zijn? Iemand enig idee hoe ik dit kan checken?

De slang van de stappen motor lijkt mij gewoon doorverbonden. Deze dus eens beide kanten afstoppen?

Heeft het 89 model normaalgesproken wel een stappenmotor?
NielsMensink46
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 okt 2019, 15:04
Woonplaats: Haaksbergen
Roepnaam: Niels
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Geknoei met Ke jetronic 1989 2.0

Berichtdoor RD500SEC » 07 nov 2019, 17:05

Wat jij een stappenmotor noemt, is de stationar toeren regelaar, die hoort zeker op een 190E uit 1989 te zitten.
Vanaf ca 84/85 is de extra luchtschuif en de stationar lucht stelschroef vervangen door de stationair toerenregelaar.

Je motormummer vind je links onderaan het blok, voor de motorsteun en net boven de carterpanpakking.
Het nummer is ingeslagen en begint met M102 ... dan voor de vroege motoren 961 of 962 voor de latere vanaf eind 84.

Afstoppen van de slang van de stapenmotor kun je proberen, maar lijkt me geen goed idee, de carterventilatie en de stationaire luchtstroom worden dan naar mijn idee verstoort of verhindert.

Over het checken van de motor heb ik je een mail gestuurd.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Geknoei met Ke jetronic 1989 2.0

Berichtdoor RD500SEC » 08 nov 2019, 11:59

ook zie je op de eerste foto dat er naast mijn oliefilter een soort kastje zit met twee slangen eraan. deze hoort hier niet te zitten lijkt mij, aangezien er een beugeltje zit voor twee boutgaten maar deze nergens gemonteerd kan worden op die plek. en ook heeft dat kastje al langs mijn oliefilter geschuurd.


De extra luchtschuif zit normaal gesproken met twee imbusjes vastgebout aan de wateraansluiting voor de kachel, deze heeft dan een plat vlak en twee gaten met schroefdraad.

De sensor in het luchtfilterhuis is een temperatuursensor, die hadden niet alle modellen inderdaad, als je geen bedrading ervoor hebt, zal jouw auto die niet gehad hebben, deze motor, of in elk geval het luchtfilterhuis wel.

Kijk eens naar de motorcomputer, deze zit achter de accu achter een kunststof plaat. Aan de hand van het nummer, Mercedes of Bosch kun je mogelijk ook het een en ander afleiden.

Verzamel eens de nummers van de auto, van chassis en motor, dan kan ik voor je kijken in het EPC of er een logica in is te vinden. De nummers kun je het beste via de mail of PB sturen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten