W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 18 jul 2018, 13:56

Gedachte over LPG

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alles over LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor VmaX » 30 okt 2012, 21:43

Kan, maar ik vind onder normale omstandigheden die 2000 toeren helemaal prima. Echter soms duik ik vanaf mijn voordeur zo de file naar de oude IJsselbrug (Zutphen) in en dan rij ik wel een tijdje in de lage toeren met mijn automaat en schakel ik dus niet over. Even in de "3" en ik haal zelfs in de file wel vlot de 2K.

Maar toch uit nieuwsgierigheid: dat programmeren hoe gaat dat? :)
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4106
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
TDM850
VW 2.5 T5


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Orion » 30 okt 2012, 21:47

Hahaha. Dacht ik wel. Was hem al aan het zoeken.

Zie bijlage is in het Nederlandia.
Bijlagen
AEB725_Benzinestart_schakelaar in het nederlands en de programmering.pdf
Programering
(130.39 KiB) 111 keer gedownload
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4540
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor VmaX » 30 okt 2012, 21:48

Dank u :)
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4106
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
TDM850
VW 2.5 T5


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Hakie » 30 okt 2012, 21:50

Ik neem aan dat het dezelfde installatie is. Orsouw in eindhoven gaat het inbouweb. Bedankt voor de tips. Ik rijd hier de straat uit en ga meteen een N weg op. 80 km/u. Maar jullie tips onthoud ik.
HR Brigade
Avatar gebruiker
Hakie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1947
Geregistreerd: 02 sep 2012, 20:41
Woonplaats: Amstelhoek
Roepnaam: Guus
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1983
190E2.3 1986


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Hakie » 30 okt 2012, 21:54

Dank u!
HR Brigade
Avatar gebruiker
Hakie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1947
Geregistreerd: 02 sep 2012, 20:41
Woonplaats: Amstelhoek
Roepnaam: Guus
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1983
190E2.3 1986


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Stern » 30 okt 2012, 22:14

Heren,

Ik ben toch van mening dat hier niet helemaal een eerlijke vergelijking / voorstelling van benzine t.o.v. LPG wordt gemaakt.

Voor een eerlijke vergelijking ben ik van mening dat je voor het uitrekenen van de LPG km prijs, toch moet uitgaan van na 3 x een tank LPG 1 x een tank benzine rekenen , waarna je tot de conclusie zal komen dat LPG ca. € 0,07 per km goedkoper is als gas.

Dit betekent op jaarbasis bij 10.000 km € 700,00, exclusief de meerkosten van eventuele hogere wegenbelasting, extra onderhoud, afschrijving LPG installatie, en dan nog eventueel de restwaarde van de auto, want wil de volgende eigenaar ook veel km maken met de auto.

Daarnaast heeft LPG ook een paar nadelen, vermogenverlies, wat bij een 190 meer effekt heeft dan bij een 190E 2.3, actieradius aanzienlijk beperkt, bij gas met een 50 liter tank dus bij 80% vulling = 40 liter x 8 km = 320 km, dus veel meer tanken wat echt niet leuk is, minder kofferbakruimte of geen reservewiel meer, en, toch echt meer kans op storingen.

Kortom, reken je niet rijk met LPG en overweeg ook de nadelen.

Mijn inziens is dan ook bij geen wegenbelasting is LPG in een 190 eventueel een optie, bij wegenbelasting zou ik, indien je goedkoop in een Mercedes wil rijden, misschien wel een W202 overwegen, zuiniger en komfortabeler.

Voor mijzelf heb ik altijd een vuistregel dat met ca. 25.000 km per jaar de kosten voor benzine, LPG en diesel gelijk zijn, daaronder benzine, daarboven LPG en diesel. En dan nog zijn de te behalen besparing veelal gering t.o.v. de totale rijkosten, dat de voorkeur voor een brandstof, de een wil benzine de ander een diesel, meer rijplezier geeft dan de besparing ervan, autorijden kost tenslotte geld.

Gr. Stern
Even voor de duidelijkheid: ik heb helemaal niets met Stern te maken, ben geen medewerker o.i.d. bij deze organisatie.
Stern
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 25 aug 2011, 12:55
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W121 190 1958
W209 CLK200 KOMPRESSOR Cabrio 2004 W213 200D 2017


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor VmaX » 30 okt 2012, 22:29

Stern, hier heb ik toch wel een paar puntjes :D

*Hoe kom jij bij 1 X een tank benzine bij 3 X LPG? Ik rij 30K+ KM per jaar op LPG en tank hooguit 2-4 volle tanks benzine per jaar. Heel vroeger was het zo dat dat moest bij LPG maar dat is al heel lang niet meer zo.

*We hebben in het voorbeeld €250,- extra gerekend voor onderhoud onder LPG maar ik heb persoonlijk in ruim 1.5 jaar geen extra onderhoud hoeven plegen (ik hoef dan ook geen kleppen te stellen) wel zal ik eerder dan gebruikelijk bij benzine mijn vonkenfabriek vervangen maar dat duurt ook nog wel even.

*Ik heb die discussie al eerder gevoerd maar ik heb vrijwel geen vermogensverlies en mijn auto loopt perfect op LPG én Benzine. Ik heb wel specifiek een 2.3 genomen omdat die sowieso al ruim vermogen zou hebben mocht ik vermogen verliezen ;)

*Mijn actieradius met een 55 liter ringtank (dus geen ruimteverlies in kofferbak) is ruim 450 kilometer. Een reservewiel gooi ik alleen los in de kofferbak bij lange reizen, en ik heb al 10 jaar geen lekke band meer gehad B)

*Ik heb in de afgelopen 40K kilometers 1 backfire gehad (eigen schuld met de hogedrukspuit onder de motorkap) en dat was een paar slangen aandrukken. En 1 kapotte bougie

* we hebben hierboven berekend dat boven de 15K km LPG al uit kan.

Het is ook geen kwestie van LPG evangelisatie maar er heersen heel veel vooroordelen tav LPG die gebaseerd zijn op oude achterhaalde mythes en de mening van sommige gashaters.
Wat mij betreft rijd iedereen op diesel of benzine of slaolie, :laugh: maar ik ben uitermate tevreden over LPG en wil dat graag delen met anderen en ik zie het als een roeping anderen voor te lichten als de gegevens niet kloppen ;)
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4106
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
TDM850
VW 2.5 T5


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Stern » 30 okt 2012, 22:56

Beste V-max,

De opmerking van na 3 x LPG een tank benzine heb ik uit de prakrijk. Heb zelf 2 mercedessen gehad met LPG, een e200 en een clk320. Allereerst, bij de 200 merk je echt vermogensverlies, bij de 320 nauwelijks merkbaar. Mbt het tanken, gebruikte de auto's voor zakelijk gebruik en veelal lange afstanden, waardoor ik de tank toch echt wel eens overschakelde als ik vlakbij mijn afspraak was, of bijna thuis.

De opmerking van € 700,00 besparing bij 10.000 km is mijn inziens dan ook reëel voor een grote groep mensen, uitzonderingen daargelaten.

Ik ben niet voor of tegen LPG, benzine of diesel, iedereen zijn eigen voorkeur.

Wat ik wel altijd merk dat bijna iedereen het verhaal altijd positiever verteld dan het in werkelijk is, zowel bij benzine, LPG en diesel, en daardoor heb ik deze opmerkingen gemaakt omdat je dit verder haast niet leest, en dan pas achter kom als je het hebt.

Zo heb ik over deze brandstoffen er nog wel een paar, waarvan ieder er een kan gebruiken die hem uitkomt:

Benzine, schoon om te tanken, geen nare lucht achteraf, wel altijd prijzig om af te rekenen.

Diesel, met een volle tank kom je lekker ver, alleen altijd uitkijken met tanken, handschoen aan en niet morsen!

LPG, lekker goedkoop, maar je staat gauw weer bij de pomp.

Gr. Stern
Even voor de duidelijkheid: ik heb helemaal niets met Stern te maken, ben geen medewerker o.i.d. bij deze organisatie.
Stern
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 25 aug 2011, 12:55
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W121 190 1958
W209 CLK200 KOMPRESSOR Cabrio 2004 W213 200D 2017


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Orion » 30 okt 2012, 23:01

LPG, lekker goedkoop, maar je staat gauw weer bij de pomp.


Tja, ik kan tussen de 450 en 500 met een LPG tank. 58l gaat erin? Ringtank, geen echt verlies aan ruimte.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4540
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor VmaX » 30 okt 2012, 23:11

Het is altijd een goede zaak om zo objectief mogelijk feiten naast elkaar te zetten om een goede opinie te kunnen vormen en het is zeer menselijk om altijd een beetje te naar jezelf toe te redeneren :lol:
Ik heb dan ook geprobeerd om zo objectief mogelijk de LPG zaken voor te stellen in mijn voorgaande berekeningen.

Ik ben het dan ook zeker met je eens dat je je niet rijk moet rekenen met LPG, maar dat je een tank benzine gebruikt op elke 3 tanks LPG heb ik in al mijn LPG auto's nog nooit meegemaakt :dry:
Ik heb vóór mijn huidige 190E 2.3 bijna 4 ton gereden in diverse G2 en G3 LPG autos, en nu dus 40K op LPG in mijn Benz en ik ken alleen uit oude verhalen van meer dan 10 jaar geleden met pre G2 installaties e.d. dat je om en om benzine moest rijden "om de motor te smeren" bij een moderne G2 of G3 is dat absoluut niet noodzakelijk omdat je sowieso op benzine start. Ook op lange afstanden met hoge snelheden (Duitsland) schakel ik niet over. B)

Maar zoals gezegd, het is wel een goede zaak om stil te staan bij de nadelen want elk voordeel hep zun nadeel :mrgreen:
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4106
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
TDM850
VW 2.5 T5


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor VmaX » 30 okt 2012, 23:15

Orion schreef:
LPG, lekker goedkoop, maar je staat gauw weer bij de pomp.


Tja, ik kan tussen de 450 en 500 met een LPG tank. 58l gaat erin? Ringtank, geen echt verlies aan ruimte.


Yup, heb ik ook. Ik wil binnenkort kijken hoe ver ik boven de 500Km kan komen met een volle 58L ringtank :lol: Bij mij is die 80% klep uitgeschakeld dus hij kan echt bomvol.
Ik heb 1:10 al eens gehaald met heel rustig rijden dus dat moet lukken.
Overigens maakt het wel uit of je WinterLPG of ZomerLPG hebt, daar zit ook nog verschil in, schijnt het :blink:
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4106
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
TDM850
VW 2.5 T5


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Hakie » 30 okt 2012, 23:23

Hallo Stern,

Inderdaad wil men in het algemeen de zaken positief laten overkomen. Met welke brandstof dan ook. Ik rij 30 jaar auto waarvan een groot deel op LPG. Met de laatste G3 installatie moest ik wel wat benzine in de tank houden. Ik ga het nu met de 190 uitproberen en zal het netjes en eerlijk bijhouden. Je kunt het lezen in het toekomstige logboek. Groet ik ga snurken.

Guus
HR Brigade
Avatar gebruiker
Hakie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1947
Geregistreerd: 02 sep 2012, 20:41
Woonplaats: Amstelhoek
Roepnaam: Guus
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1983
190E2.3 1986


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Harm Eikelkamp » 01 nov 2012, 22:23

zomer is de verhouding 60-40 propaan butaan
winter is de veraanhouding 40-60 propaan but
gr harm
Avatar gebruiker
Harm Eikelkamp
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 maart 2012, 22:40
Woonplaats: Buurse
Roepnaam: Harm
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 260E aut. 1987
W124 300E 1986
VW Buggy 1962
VW LT40 1979
Triumph Spitfire 1977


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Klonic » 01 nov 2012, 23:18

Ik kwam gister terug uit Duitsland toen ik opeens hoorde dat dit kabinet de wegenbelasting vrij status van de oldtimers wilt gaan halen per 2014. Dit is voor de LPG rijders toch wel rampzalig, persoonlijk vind ik het niet erg om €50 per maand te betalen voor m'n W201, alleen door de (niet 3G) LPG installatie wordt mijn wegenbelasting dan voor mijn 1159 kg wegende auto opeens €106/maand. Met 600 kilometer per maand haal ik de LPG toeslag er misschien net uit. Gezien het feit dat de W201 voor mij toch wel een hobby is, ga ik nu toch maar naar een Polotje met wat opties kijken, dan ram ik daar wel een 3G installatie in. Helaas werk ik tot eind januari 2013 voor Bosch in Duitsland waardoor ik voorlopig mn auto niet weg zou kunnen doen.

Met andere woorden, ik zou voorlopig in geen LPG installatie in een oldtimer laten bouwen als je er niet veel mee wilt gaan rijden.
Ex: 190E 2.0 uit 1985 op LPG met automaat
Klonic
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 27 jun 2011, 00:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Skoda Fabia Combi 1.4 2004


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Bachusrooy » 01 nov 2012, 23:30

Beste Vinnievw,

LPG wordt qua accijns het minste belast, maar als we het over motorrijtuigenbelasting hebben is dit juist het tegenover gestelde. Dan is het eerst benzine dan LPG G3, dan diesel en de duurste is LPG.
G3 ga je moeilijk krijgen, daar is typegoedkeuring voor nodig, ik wet niet of die er in 92 al was.
Ik heb ooit een xantia van 98 gehad en daar zou een van de eerste G3 in liggen. Ik weet dit niet zeker, dit hebben ze me in de garage verteld, ik heb het niet gecheckt.

Groetjes,

Bachus.
Als de eendjes kwaken in het riet,
gaat het regenen of niet.
Bachusrooy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 11 dec 2011, 02:10
Woonplaats: Nrd LImburg
Roepnaam: Bachus
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 250D
2CV6


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Hakie » 02 nov 2012, 01:54

Nou, rampzalig.. Het is inderdaad beroerd als je de kilometers niet haalt. Als je er een andere auto met LPG erbij nemen schiet het vlgs mij ook niet op.
Daarom rij ik de 190 gewoon op LPG. Houd hem in goede conditie en kan er volgens mij nog jaren mee vooruit. Afschrijving is er natuurlijk ook. Daarom moet ik de 190 nog zeker 3 jaar rijden. En wie weet nog langer.. En misschien komt er nog een meevaller met de oldtimer regeling we wachten het maar af.
HR Brigade
Avatar gebruiker
Hakie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1947
Geregistreerd: 02 sep 2012, 20:41
Woonplaats: Amstelhoek
Roepnaam: Guus
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1983
190E2.3 1986


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Orion » 02 nov 2012, 07:43

De 190 heeft nooit de type goedkeuring gekregen voor G3, en is van voor 95. Het is qua regeling voor auto's na 95 en er zijn auto's die tussen 90-95 de voorloper waren voor deze classificatie. Maar ik weet op het moment alleen de Volvo uit mijn hoofd, die waren de voorloper.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4540
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor VmaX » 02 nov 2012, 11:23

Hakie schreef:Daarom rij ik de 190 gewoon op LPG.


Ik wist ook niet precies hoeveel kilometers ik zou gaan rijden (blijk genoeg om ook bij wél MRB nog erg voordelig te zijn 8-) ) maar merk dat het enorm prettig is dat je als je "even" naar familie aan de andere kant van het land moet, je dat fluiten doet, want het kost niet zoveel.
Als mijn vriendin weer eens een "weekendje weg" in Hessen heeft geboekt dan kan dat want het kost niet zoveel aan brandstof.
Je bent veel vrijer in je mobiliteit.
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4106
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
TDM850
VW 2.5 T5


Re: Gedachte over LPG

Berichtdoor Hakie » 02 nov 2012, 12:46

Ja, dat vind ik ook. 1 keer investeren en dan rijdt het prettig.
HR Brigade
Avatar gebruiker
Hakie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1947
Geregistreerd: 02 sep 2012, 20:41
Woonplaats: Amstelhoek
Roepnaam: Guus
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1983
190E2.3 1986

Vorige

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron