In het algemeen: Een brandstof voorverwarmer gaat indien aanwezig normaal bij lage temperaturen werken (via een thermostaatklep). Meestal toegepast bij diesel motoren, aangezien diesel sneller stroperig wordt (gaat kristaliseren) bij lagere temperaturen. Het zorgt dat de brandstof zonder problemen door het filter heen de motor kan bereiken voor 'ontbranding'.
In Nederland hebben we volgens mij nog steeds zoiets als winterdiesel wat lagere temperaturen aankan. Heel vroeger kreeg je nog als advies om op een tank diesel er een bepaalde hoeveelheid benzine bij te gooien bij lage temperaturen. Dit heeft min of meer hetzelfde effect als winterdiesel.
Kijk ook eens op
http://www.wegenwiki.nl/Winterdiesel.
Als optie (nr 172) is de fuel preheater volgens de documentatie die ik heb pas vanaf 1996 geleverd. Mercedes Diesel 'experts' kunnen het vast beter vertellen, maar waarschijnlijk werd voor somige landen (met lage temperaturen?) reeds in de jaren 80 de diesel pre-heater standaard geleverd af fabriek.
Ik heb 4 diesels gereden in 15 jaar (2xVW/Audi, 2xBMW), maar eerlijk gezegt nooit stilgestaan of er een fuel pre heater in zat.